Kejsarslaget

1 av 8
MOTOR

Kombikriget är fortsatt hårt – bästsäljaren V70 har stått pall i många år här i Sverige.

Ford Mondeo är en uppstickare – och nu utmanar även Opel med nya Vectra Kombi.

Volvo V70 är, med all rätt, Sveriges mest sålda bil. Den har en bra mix av komfort och vägegenskaper. Och den är en bra kombi – dessutom nyss förbättrad på en rad punkter.

Men både Ford och Opel utmanar med riktigt rymliga och säkra kombivagnar.

Prisbilden är intressant:

Volvo V70 2,4 140 kostar 258 900 kronor. Ford Mondeo 2,5 V6 Ghia kostar 241 400 kronor och Opel Vectra 3,2 Sport betingar ett pris på 247 900 kronor.

Svag – men effektiv

Den dyraste bilen har märkligt nog den svagaste motorn, 140 hästar.

Men motorn är å andra sidan lågvarvsstark och energieffektiv.

För samma pris erbjuder Ford en V6-motor på 170 hästar, en mysmotor som passar bra med automatlåda. Fast i vårt test kör vi den nya sexväxlade manuella som visar sig vara riktigt bra.

Opel erbjuder med råge den starkaste motorn, en 3,2-liters V6-motor med hela 211 hästar.

En motor med härligt drag, kopplad till en manuell växellåda med fem växlar och fin mekanisk känsla.

Märks på priset

Kvalitetskänslan i de tre kombivagnarna återspeglas i viss mån på prislapparna.

Volvo har finast reglage och paneler. Stolarna känns påkostade och i jämförelse med konkurrenterna har Volvo bäst kvalitet.

Vectra har utvecklats när det gäller kvalitetskänslan, men instrument och reglage har inte riktigt lika fin känsla.

Mycket extrautrustning

Ford Mondeo ligger en bit efter i kvalitet. Men tillnamnet ”Ghia” innebär i gengäld mycket utrustning, bland annat klimatanläggning, regnsensor alufälgar, elframstol. Prylar de andra inte har som standard.

Kikar vi på utrymmena och börjar längst bak ser vi snart att Opel är störst.

Mondeo tar dock mer lastvikt och är nästan lika rymlig.

Folkkombin, Volvo V70 kommer sist med mindre lastutrymme och lägre maxlastvikt.

En familjebil behöver också ett bra baksäte och Mondeos baksäte är ett av bilvärldens mest bekväma och rymliga.

Vectra är ännu större än Mondeo. Fast sittdynan är kortare, lite lägre och hårdare. I Volvo V70 finns bara för korta dynor och mindre plats. Men att barnen gillar Volvons låga fönster är en gammal sanning som lever.

Fram kan ingen konkurrera med Volvo V70. En av bilvärldens bästa stolar ger perfekt stöd oavsett sittställning. Och alla kan lätt hitta ”sin” körställning i V70.

I Ford Mondeo är stolarna också riktigt sköna, men medger inte samma rörelsefrihet som i Volvo.

Vectrans sportstolar (standard i 3,2) är tyvärr lite för små för storväxta, men ger bra stöd.

Totalt sett har Ford störst kupé.

Bra åkkomfort

Men Volvo är väl ändå mest bekväm att åka i?

Japp, här tar Volvo revansch med riktigt bra åkkomfort, det lägsta bullret och den högsta sittkomforten.

Mondeo har lite stötigare gång och Opelfjädringen är sportigt hård.

I älgtestet, undanmanöverprovet, klarar sig Volvo V70 sämst. Styrningen hänger inte med riktigt och V70 kasar på framhjulen med för dåligt fäste – möjligen beroende på för smala däck.

Vectra är klart bättre och Mondeo bäst så länge bilarna är olastade.

Med last blir ordningen i stället Opel före Ford före Volvo.

Bilarnas strålkastare är viktiga under den mörka årstiden. Opel Vectra kan förses med bi-xenon med kurvljus som ökar säkerhetsmarginalerna.

Svängljus

Ytterligare en finess finns hos Opel – i lägre farter tänds även extralampor som lyser 90 grader åt respektive håll när man svänger eller slår på blinkers.

Fast det kostar, hela 10 700 kronor vill Opel ha för bi-xenon medan Volvo och Ford tar hälften så mycket. Ingen av bilarna har bi-xenon som standard. Och för övrigt är Volvos vanliga strålkastare i stort sett lika bra som de dyrare på Vectra – ljusronden därmed till Volvo.

Säkerhetsronden är svår att bedöma eftersom Volvo V70 inte är krocktestad. Ford och Opel har fyra stjärnor i EuroNcap, alla tre har antisladd som standard (Volvo från augusti, ansiktslyfta modellen).

Fast i billigare versioner av Ford och Opel måste man köpa till antisladdsystem vilket drar ner betyget för de två modellerna som helhet.

Passiva säkerheten är också väl tillgodosedd hos alla tre. Aktivt pisksnärtskydd finns i alla tre och den stora skillnaden i utrustning gäller egentligen bara passagerarkudden fram.

Hos Opel och Ford kan den inte väljas bort. Den kan visserligen stängas av om man vill ha en bakåtvänd barnstol placerad fram.

Krockkudde tillval

Men ett bättre val vore att få köpa bilen utan passagerarkudde. Hos Volvo är passagerarkudden tillval, lite dyrare men därmed kan familjen vara hundraprocentigt säker på att en urkopplad kudde inte smäller.

Totalt säkerhetsmässigt är detta tre säkra familjebilar och hade V70 kunnat visa ett krockbetyg vore den en trolig vinnare.

Ekonomin slutligen är en av de viktigaste ronderna. När vi summerat kostnaderna faller Vectra tungt. Milkostnaden blir 43,28 kronor mot 40,47 för Ford och 39,97 för Volvo.

Vectras höga kostnad beror på den högsta värdeminskningen, de dyraste reservdelarna och, inte förvånande, den högsta förbrukningen.

Högt andrahandsvärde

Värt att notera är att Volvo vinner ekonomiduellen på sitt höga andrahandsvärde samt att servicekostnaden för Volvo är betydligt högre än för Opel och Ford.

Men servicekostnaden påverkar inte milkostnaden (alltså totalkostnaden) lika mycket som värdefallet.

Volvo V70 klarar sig alltså fortfarande utmärkt, trots att vi ”bara” skickat folkversionen med sina 2,4 liter och 140 häsktkrafter.

V70 vinner därför före Mondeos trevliga Ghia-version med sin kombination av komfort, utrymmen, utrustning och körglädje till hyggligt pris.

Mondeo – och Vectra för den delen – faller som väntat mycket på ekonomidelen. Värderaset skrämmer trots allt de allra flesta.

Men har du sålt dina fonder och känner för att blåsa 50 000?tja, då kanske Mondeo Ghia V6 vore nåt.

Bil sätter plus på:

Thomas Berggren, Fredrik Pettersson

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar

Biltester