Bästa Saaben på 25 år

avRobert Collin

Därför blir 9-4X en succé

Foto: lennart petersson
GM.s stolta chefer - Europachefen Carl Peter Forsberg och Saabs vd Jan Ålke Jonsson - presenterade Saabs nya SUV på bilmässan i Detroit.

DETROIT. En uppkäftig front. Stram sparsmakad design både utanpå och inuti. Världsledande fyrhjulsdrift och etanolmotorer.

Nya jeepen 9-4X från Saab blir en succé!

Minst fyra plus.

Och för Saab ser det bättre ut än på väldigt, väldigt länge.

Saaben är i samma storleksklass som Volvos kommande XC?60, och är en liten bil i USA. En storlek som folk väljer när bensinen börjar bli dyr även i USA.

Formgivningen är inspirerad av konceptbilen Aero X, men betydligt mer återhållsam, nästan konservativ.

Utan utsmyckningar

Fronten är kanske starkast och mycket Saabtypisk.

I övrigt är karossens former rena och sparsmakade och helt utan utsmyckningar.

Invändigt är det ett helt nytt och modernt formspråk och instrumentpanelen har en yta i akrylplast, men om den kommer i produktion är inte säkert.

Den röda lysande linjen baktill blir i alla fall kvar och kommer på alla kommande Saab-modeller.

Konceptbilens etanolmotor på 300 hk är bara en showmotor. De riktiga bilarna får fyr- och sexcylindriga motorer för etanol eller diesel.

Börjar säljas 2009

9-4X är det bästa som Saab visat sen 9000-modellen, och det var för 25 år sedan.

Den nya Saaben börjar säljas i oktober nästa år.

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar