Propaganda vs. upplysning

Publicerad:
Uppdaterad:

Saklig folkupplysning bättre än att skrämmas

Den stigande medeltemperaturen på vårt klot är vår tids största politiska fråga, det vet vi efter att ha hört alla från meteorologkillen i Rapport till Al Gore förmedla budskapet. Man behöver ju inte heller direkt vara Einstein för att fatta det själv – det är ju liksom inte normalt med cabväder i mars.

Ett av medlen för att förhindra en klimatkatastrof är att bilarna vi rullar omkring i ska släppa ut mindre koldioxid. Men när man tar del av miljölobbyns argumentation om klimatfrågan och bilar börjar jag undra: gör den inte miljön en björntjänst?

Efter bara några minuters läsning på Gröna bilisters hemsida forsar de rabiata argumenten över mig. Missförstå mig rätt – jag håller helt och hållet med om grundtanken, att världen är på väg åt fel håll och vi behöver sänka utsläppen, bland annat från bilismen. Men skrämselpropagandan tror jag är fel väg att gå.

Gröna bilister vill att alla ska köra med förnyelsebart bränsle i tankarna, och det är lovvärt. Men om man inte ser till hur världen faktiskt ser ut finns risken att mottagarna av informationen till slut tröttnar och struntar i alltihop.

När föreningen beskriver diesel som ett ”domedagsbränsle” faller aktningen för de säkert lika pålästa som duktiga företrädarna för föreningen. Det liknar mer Bush och krigspropaganda än saklig folkupplysning.

I mina ögon är det självklart att vi måste gå över till andra bränsleformer, men vilka är ännu oklart. Etanolen har sina brister, inte minst i Sverige på vintern. El-hybriderna drivs fortfarande med bensin tillsammans med elen. Gas är inget egentligt alternativ med den klena tillgången av pumpar.

Så vad ska vi göra i väntan på den bästa lösningen? Svaret blir förstås att vi ska sänka utsläppen så gott det går med de medel vi har till buds för närvarande. Och då är exempelvis moderna dieselbilar en väg att gå, med högre energieffektivitet.

Men att skrämma bilköpare till underkastelse, det är inte rätt väg att gå.

Hellre då att göra som OKQ8 och utveckla mer miljövänligt domedagsbränsle.

Jonas Bladh, tf redaktör

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN