Domen: Så tycker världen om XC90

avErik Gustafsson

1 av 17

”Ryckig hybriddrift”, ”nollställd styrning” och ”dyr”.

För första gången har världspressen fått köra nya Volvo XC90. Många är positiva och berömmer komfort och utrymmen – men allt är inte positivt med ödesmodellen.

Pallar verkligen XC90 för trycket? Vi summerar recensionerna.

I veckan har medier från hela världen flugits in till Barcelona i Spanien för att testköra nya Volvo XC90 – och många är positiva till Volvos största nyhet på många, många år. Komfort och utrymmen får mycket beröm, precis som den 225 hästkrafter starka D5-motorn. Men den mäktiga toppversionen med 400 hästkrafter – T8 Twin Engine – får utstå en hel del kritik – vilket även gäller styrningen.

"Lyxigast någonsin”

Aftonbladets bilguru Robert Collin rapporterade igår direkt från provkörningen och menade att ”Volvo aldrig tidigare tillverkat en lika lyxig bil” och att han aldrig kört en bekvämare bil.

XC90 står för en helt ny generation av teknologi hos XC90, vilket inte minst gäller inredningen och infotainment-systemet.

– Volvo säger att de har åtta knappar på instrumentpanelen och menar att det är ergonomiskt. Men jag är tveksam, jag måste vänja mig vid den stora pekskärmen, rapporterade Robert.

"Tusentals timmar av svenska idéer"

Brittiska Car berömmer bilen i stort, inte minst den höga komforten och goda utrymmet även i den tredje sätesraden.

– Överallt finns bevis på tusentals timmar av genomtänkta svenska idéer. Tredje sätesraden är imponerade komfortabel även för vuxna och har ett fungerande benutrymme, tillräcklig sikt och egna ventilationsutsläpp, skriver tidningen i sin recension och fortsätter:

– Den åttaväxlade automatlådan gör sig bäst i komfortläget. Att skifta till Dynamic-läge gynnar inte motorn som då varvar förbi kraften, växlar klumpigt mellan de lägre växlarna och går mot den Zen-liknande känslan av lugn XC90 annars står för.

"Mer amerikansk än tysk"

Dagens industri och Håkan Matson överraskas av en styrning som känns tom i nolläget. ”Mer amerikansk än tysk” menar de när han kör toppversionen T8 Twin Engine och noterar också ”tydliga ryck i växlingarna och att bensinmotorn och elmotorn inte riktigt verkar trivas tillsammans”.

Håkan betonar dock att med dieselmotorn fungerar både styrning och växellåda betydligt bättre, och berömmer samtidigt komforten, utrymmena och den ”oerhört låga ljudnivån”.

Även brittiska Autocar påpekar att hybriddrivlinan behöver ytterligare finjustering, vilket Volvo redan har utlovat, men att den i övrigt levererar klassledande komfort.

– Ju mer tid du spenderar i XC90, ju mer kommer du uppskatta allt den lyckas göra så bra. Du kan sätta dig i den, slappna av och låta ett par timmar passera utan att du känner dig tröttare för det – i en bil som är den mest praktiska, mångsidiga och trevligaste bilarna på marknaden. Det är lätt att gilla den här bilen… väldigt mycket

Expressen Allt om Bilar har också kört provkört och öser beröm över modellen.

– Volvo är i yppersta premiumklassen för att stanna, skriver Jan-Erik Berggren och ger XC90 det högsta betyg tidningen någonsin delat ut till en bilmodell: 43 poäng av 50 möjliga.

Inte helt sålda på navigatorn

Telegraaf.nl: ”D5-motorn är tyst och tillräckligt stark, men imponerar inte. Vi undrar därför om den svagare D4-dieseln är tillräcklig för denna bekväma, välbyggda och rymliga suv.” skriver holländska Telegraaf men menar samtidigt att navigationssystemet haltar. ”Den nya skärmen fungerar bra, men navigationen imponerar inte. Det finns system med bättre grafik”.

Topgear.com: ”Det är inte många som kör en sjusitsig suv snabbt, men faktum är att det nya chassit är kompetent. XC90 understyr aldrig kraftigt och hanterar krängning och sin vikt väl” menar britterna och berömmer samtidigt komforten.

Läs hela testet av XC90 från Robert Collin här!