Offensiven: Snart släpps Audis ”Tesla”

1 av 9 | Foto: Audi Prologue Avant
MOTOR

Audi går till attack med en enorm modelloffensiv.

Ny A4, Teslautmanare och en självkörande A8 är bara några av nyheterna.

Jätteoffensiven börjar på Frankfurtsalongen i höst.

Audi har hamnat lite i bakvattnet på BMW och Mercedes som släppt en rad spännande modellnyheter den senaste tiden. Dessutom drunknade lanseringen av nya SUV:en Q7 i lovorden av nya Volvo XC90. Nya R8 drog visserligen rubriker från Genèvesalongen, men det var svenska Koenigsegg som stal showen.

Nu går den tyska biltillverkaren till en stor motoffensiv. På en presskonferens på tisdagskvällen i Ingolstadt avslöjades en enorm kommande modelloffensiv.

• Audi A4. Helt ny modell av storsäljaren A4 får världspremiär på Frankfurtsalongen i september.

• Audi Q1. Audi lanserar en ny mini-SUV som ska konkurrera med Nissan Juke. Premiär 2016.

• Audi Q5. Nästa år kommer nya modellen av Audi Q5, en stark konkurrent till Volvo XC60 och BMW X3.

• Audi A8. Helt ny modell av lyxsedanen A8. Bilen blir självkörande och får världspremiär om två år.

• Audi Q6 e-tron. Audi tar upp kampen med Tesla och lanserar en crossover som drivs helt på el. Bilen kommer 2018 och kan gå 50 mil, på bara el.

Genom offensiven utökar Audi sitt modellutbud från 52 till över 60 modeller. Designen på Audis nya bilar ansluter sig till Audis senaste designstudier Prologue och Prologue Avant signerade företagets nya chefsdesigner Marc Lichte.

– Nya Audi Q1 blir en ny instegsmodell bland SUV:ar och kommer att utöka modellutbudet neråt i slutet av 2016, kommenterar Audis vd Rupert Stadler.

Självkörande lyxbil

Av alla nyheterna är det ändock den självkörande A8:an och Tesla-utmanaren Q6 som är mest spännande.

Enligt Audis utvecklingschef Ulrich Hackenberg kommer A8 ha en dator som kör bilen själv, även genom tät trafik mellan 0 och 60 kilometer i timmen. Bilen kan också parkera själv.

– Det som behövs för självkörning är radar, laser och ultraljudssensorer, liksom kameror på utsidan av bilen. På det viset skapar vi en exakt bild av trafiksituationen. Genom det kan vi skapa ett stabilt, redundant system som bemästrar alla trafiksituationer, säger Hackenberg.

Bilen har redan testats i Tyskland, USA och Asien och Audi har lärt sig mycket om hur bilarna och trafiken runt omkring beter sig. Nyligen lät Audi en självkörande A7:a köra hela 90 mil på allmän väg från Silicon Valley i Kalifornien till teknikmässan CES i Las Vegas, Nevada.

Audi väljer också att ta upp kampen med Tesla på allvar och utlovar att nya modellen, troligen kallad Q6 e-tron, kommer att ha en räckvidd på mer än 50 mil, vilket gör att den närmar sig fossila bilar i användbarhet.

Aftonbladet Bil

ARTIKELN HANDLAR OM

Audi

Motor

Bilar