Bildoktorn svarar på läsarnas frågor

Kan man få stadsjeepen att dra mindre bensin?

MOTOR

Bosse Bildoktorn, du är mitt sista hopp! Har en Hyundai Terracan, V6 bensin, mycket bensin... Det är den bästa bil jag haft, men den är orimligt törstig. Drar 1,3 liter/mil. Den är snabb och stark, men något av det kan jag avstå ifrån ifall motorn kan byggas om så att den drar mindre bränsle. Alla jag frågat säger att det inte går, även märkets huvudkontor. De vill väl sälja nytt. Klart att det kan göras, hävdar jag. Borde ”bara” vara en fråga om kostnad. Det är möjligen en affärsidé att göra halvgamla, men bra bilar mer ekonomiska och miljövänliga.

Ulf

SVAR: Sorry, här finns inte mycket att göra. Byt bil! Din ”stadsjeep” väger över 2 ton, har luftmotstånd som en container och en 3,5 liters motor på 200 hästar. Trots detta tycker du att 1,3 liter är en hög bensinförbrukning! Varför köpte du inte en bil med dieselmotor? Skillnaden i bränsleförbrukning mellan en diesel- och en bensinmotor ökar extremt mycket ju tyngre och större ett fordon blir. Det är därför alla långtradare har dieselmotor.

Bosse

Hur öppnar jag min Saab?

Jag har en Saab 9-5 2000 sedan. Problemet är att den inte går att komma in i. Batteriet i bilen är dött och låset i dörren är sönder. Men dosan är det nya batterier i. Har du nåt knep och komma in i bilen ändå, så man kan koppla på ett annat batteri och öppna med dosan?

Joakim

SVAR: Steg 1. Låscylinder i dörren har en täckbricka som du pillar bort och stoppar in nyckeln i. Hur är låset sönder? Har det rostat ihop? I så fall kan du kanske få igång det med hjälp av rostolja.

Steg 2. Har du dragkrok? Finns det i så fall ett uttag för batteriström? Då kan du koppla in ett batteri till det uttaget plus jord och på så sätt få liv i bilens elsystem. Koppla bort batteriet så fort dörren är öppen. Det kan bli för varmt i kablarna om du belastar bilens elsystem med en massa andra elförbrukare, med ett batteri i dragkroksuttaget.

Steg 3. Den slutliga lösningen när inget annat hjälper är dock att borra sönder låset och montera ett nytt.

Bosse

Vindrutetorkaren dog...

Ena vindrutetorkaren på min Volvo 940 stannade plötsligt när snön var för tung på rutan. Det sa ”knäpp” och armen dog. Den går inte att dra loss fast den kan vridas hur som helst. När torkarna är i gång känner man att motorn innanför lever, men torkaren förblir död. Vad kan vara felet och vad ska jag göra?

Gösta

SVAR: Köp en reparationshandbok för din bil, den kostar under 300 kronor på närmaste biltillbehörsbutik. Med hjälp av boken kommer du att förstå hur torkarmekanismen är uppbyggd. Om du har tur har en av mekanismens armar hoppat ur sitt läge. Då är det bara att trycka fast den igen. Om du har otur så måste du plocka bort hela mekanismen för att få ordning på eländet, men det är å andra sidan inte så svårt.

Bosse

Varför krånglar datorn?

Varför kan inte reparatören komma in i datasystemet på en Volvo V40 av 1999 års modell? Reparatören har jobbat med Volvo i 30 år. Motorlampan lyser, men slocknar ibland, någon dag senare lyser den igen. Allt var okej vid besiktningen, just då var lampan släkt. Tackar för ett svar.

Robert

SVAR: Felet ligger antagligen i datorn, som han inte kan komma in i. Om bilen går bra och avgasvärdena är okej även när lampan lyser så är det inget att bry sig om, annars återstår nog bara att byta datorn.

Bosse

Vad stoppar läckan?

Det finns ju en tillsats att hälla i motoroljan när en motors gummitätningar (packboxar) börjar småläcka. Då sväller gummit upp något och så håller det tätt i ytterligare ett par år. Vet du om det finns det något liknande att hälla i kylarvattnet när vattenpumpen börjar småläcka?

Olle

SVAR: Jag har aldrig hört talas om något som får vattenpumpen att sluta läcka. Däremot kan man förlänga vattenpumpens liv genom att använda destillerat vatten, så dyr glykol som möjligt samt 1 procent Qvick Flow. Det sistnämda är en tillsats som ökar vattnets smörjande och kylande förmåga, samt motverkar magnetit (en sorts rost) i kylsystemet.

Bosse

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar