Lyxig, fiffig – men törstig

Aftonbladets Robert Collin sätter betyg på nya Volvo V70

Foto: Nikolai Jakobsen
Världspremiär V 70 premiärvisades igår på internationella bilsalongen i Genève.

GENÈVE

Nya Volvo V 70 är lite lyxigare – och har en massa nya fiffigheter för både barn och vuxna.

Men den drar lite för mycket bensin för att få fem plus.

Foto: Nikolai Jakobsen
Känns igen Bakdelen redan en klassiker.

Det är så här en stor Volvokombi ska se ut. Inga allt för djärva designutsvävningar som förstör det funktionella. Inga höga midjelinjer som förstör sikten för förare och ungarna där bak. Ingen lutande baklucka som förstör lastförmågan. Stabil stötfångare i stället för tramsig grill.

Tråkig? Inte alls! En bil som precis som den nuvarande V 70 kommer att åldras med behag. Som aldrig kommer att se omodern ut.

Bak är insteget aningen bökigt, som idag, det är sidokrocksskyddet som stjäl utrymme. Men väl på plats är det mer plats än i dag med ett par centimeter extra både för ben och för axlar.

De integrerade barnstolarna är fiffigare än någonsin med två nivåer, en för de mindre barnen och en för de äldre.

Plats för skidorna

Baksätets ryggstöd fälls numera utan att baksätet behöver fällas upp, det är både enklare och gör att lastutrymmet blir ett par decimeter längre. Och självklart i en Volvo blir lastgolvet helt plant.

Innovativt är också ryggstödet bak som är delbart i tre delar, två personer sitter bekvämt med skidorna mellan sig.

55 liter större

Bagagerummet är 55 liter större än i dag och har ett listigt lönnfack under golvet, ett fack som tjuven inte kommer åt när bagageluckan är låst – hur mycket han än krossar rutorna.

Bilen börjar säljas nu, men leveranserna dröjer till augusti. Priserna höjs ett par tusen jämfört med dagens modeller.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar