Audi RS4 Avant är här

MOTOR

I över två år har ”Audifilerna” gått och väntat. Nu är väntan över, för kommer helt nya RS4 Avant. Äntligen, säger nog många.

Gamla RS4 Avant hade en väldigt omtyckt V8 på 4,2 liter som utan någon som helst överladdning pumpade ur sig 450 härliga hästkrafter och 430 newtonmeter. Nya RS4 Avant har valt en helt annan väg att gå. Den har nämligen av Audis ingenjörer fått den av Porsche utvecklade V6-motorn som finns i Panamera 4S, med andra ord den dubbel-

turboförsedda maskinen på 2,9 liter. Effekten är densamma som tidigare, det vill säga 450 häst- krafter och därmed samma effekt som i nya RS5 Coupé. Maxvridet är däremot inte detsamma (som i gamla RS4 Avant). Det har ökat till hela 600 newtonmeter och finns tillgängligt mellan 1 900 och 5 000 r/min. Både maxvridet och toppeffekten levereras tidi- gare och över ett betydligt större spann än i gamla V8:an.

Snabbare än den gamla

Med denna 2,9-liters TF- SI-motor har nya RS4 Avant, som självklart är quattro-fyrhjulsdri- ven, blivit en riktigt snabb kombi, för vad sägs om 0-100 km/h på 4,1 sekunder? Det är förvisso 0,2 sekunder långsammare än för redan nämnda RS5 Coupé, men det är också 0,6 sekunder snabbare än gamla RS4 Avant. Av en ren hän- delse är 4,1 sekunder exakt samma tid som snabbaste varianten av konkurrenten C-klass Kombi fixar accelerationssprinten på. Mercedes-AMG C 63 S Kombi gör också 0-100 km/h på 4,1 sekunder.

Det är dock inte enbart drivlinepaketets förtjänst att modellen har blivit så mycket snabbare. Precis som med övriga A4-modeller har även RS4 blivit lättare. Nya RS4 Avant väger in på 1 790 kilo i tjänstevikt, den är alltså inte en lätt pjäs, men det är 90 kilo lättare än föregångaren.

ARTIKELN HANDLAR OM