Nu satsar också Saab på stadsjeep

MOTOR

Saab tar upp kampen med Volvo och bygger en ny stadsjeep.

Namnet är Saab 9-7, och ska tillverkas i Mexiko.

Medan Volvos egna tekniker själv tagit fram Volvojeepen, åker Saab

snålskjuts på GM:s nya jeep – Buick Rendezvous.

Men det kan ändå bli en stor succé.

Så här kommer troligen nya Saaben att se ut när kommer i produktion.

När Saab efter många om och men äntligen bestämde sig för att bygga en riktig kombi igen – 9-5 kombi – blev den genast en stor framgång, och är nu Saabs mest sålda modell.

Nu är man beredd att ta nästa steg: att bygga en stor jeep.

Varannan bil en jeep

Det är den enorma marknaden i USA som lockar.

Varannan bil som säljs där är en jeep eller pickup.

Även i Sverige är jeepbilarna på stark frammarsch. I fjol såldes cirka 6 000 jeepar i Sverige, år 1996 2 000 stycken.

Saabs nya jeep lånar plattformen från Buick Rendezvous som i vår börjar tillverkas i GM:s fabrik i Ramos Arizpe i Mexiko. Även Saabs jeep ska tillverkas i samma fabrik.

Saab 9-7 blir en stor och hög bil med breda däck, precis som moderna stadsjeepar ska vara. Yttermåtten på Rendezvous är 474x188x175.

Typisk Saab-stil

Därmed blir Saabs jeep till och med en centimeter längre än Sveriges mest sålda jeep, Mitsubishi Pajero. Inredningen blir flexibel för valfritt fem eller sju passagerare.

Saab 9-7 blir en jeep med klara Saabkännetecken: motorer från Saab, kaross från Saab med den välkända fronten och inredning i typisk Saabstil.

Utgår också från att Saab 9-7 får låna många dragh av Saab 9-5 kombis bakdel. De sneda sidorutorna och den stora välvda bakrutan.

Motormässigt kommer Saabs stora sexa att sitta i jeepen, men säkert också en diesel.

Saabs vd Peter Augustsson är mycket noga med att poängtera att Saab 9-7 inte blir någon kopia av Buick Rendezvous.

– Det här är ett stort projekt för oss där vi utnyttjar fördelarna med att tillhöra en stor tillverkarfamilj, säger Peter Augustsson.

Men man kan ändå inte bortse från att Saabs nya jeep kommer att ha en hel del saker gemensamt med sitt halvsyskon, medan Volvos tekniker fått utveckla sin jeep mer eller mindre på egen hand utan inblandning från Volvo.

Bygger 30 000 bilar

Man att ta fram en helt egen modell kostar ofantligt mycket pengar, och är för en liten tillverkare som Saab omöjligt.

Saabs nya jeep tas fram – liksom Volvos - i första hand med sikte på stadsjeepsmarknaden i USA, men naturligtvis kommer Saab 9-7 att säljas även i Sverige.

– Inget är uteslutet säger Peter Augustsson.

Hur stor volymen blir för nya Saab 9-7 är ännu inte bestämt, men

Saabledningen räknar med att åtminstone bygga 30 000 bilar. Volvos å sin sida planerar för 60 000 jeepar, och dessa byggs hemma i Torslandafabariken.

Nya Saab 9-7 börjar säljas i augusti 2002, då även Volvos jeep lanseras.

Aftonbladet i samarbete med Auto Motor & Sport   TILLBAKA till aftonbladet.se/bil

Sven-Anders Eriksson