Är du sponsrad av Volvo, Collin?

Sammanfattning av chattet med Robert Collin

MOTOR

Här är en sammanfattning av dagens chatt mellan Aftonbladets bilreporter Robert Collin och läsarna på aftonbladet.se.

Foto: LOTTE FERNVALL
Det var en rolig timme, sa Robert Collin efter chattet med läsarna.

Moderator säger: Välkommen att chatta, Robert! Här första frågan.

Volvo säger: Vad anser du om andrahandsvärdet på S60:n Kommer den att bli attraktiv?

Robert Collin säger: När Volvomodellerna blir lite äldre behåller kombibilarna sitt värde bäst, men jag gissar att S60

får ett mycket bra andrahandsvärde åtminstone de närmaste fem, sex åren.

Svenne säger: Vad är bäst: framhjulsdrivet eller bakhjulsdrivet? Och varför?

Robert Collin säger: Bakhjulsdrift är för killar som vill vara lite macho, inget annat. Framhjulsdrift är tryggare i halka,

man får bättre framkomlighet och det drar faktiskt lite mindre soppa.

Jonas säger: Jag letar begagnat, 60 000 till 80 000 kronor. Föreslå en prisvärd bil.

Robert Collin säger: Latinska bilar som Fiat, Peugeot och Citroën har dåligt andrahandsvärde men är inga dåliga bilar.

Alltså: Mycket bil för pengarna. Opel och Ford är exempel på motsatsen, högt pris för lite bil.

Alperen säger: Om testbilarna manipularas från tillverkarna/återförsäljarna varför skaffar ni bilar från dem då?

Robert Collin säger: Visst är det ett problem. Men när bilarna är nya finns de bara hos importörerna, de går inte att

hyra.

Hasns säger: Varför envisas exempelvis Mercedes och BMW med att hålla kvar vid bakhjulsdrift?

Robert Collin säger: Jag skrev i en krönika i auto motor och sport för ett år sen: För att den sista idioten inte är född!

Det blev ett herrans liv. Men så är det. Bakhjulsdrift är macho. Om kvinnorna fick välja skulle alla bilar vara förnuftigt

framhjulsdrivna.

Greven säger: Varför hackar du på BMW-förare så fort du får chansen (som att dom måste bevisa nåt, eller att dom

kör som svin jämt), det är så löjligt och oproffsigt.

Robert Collin säger: Sådan herre, sådan hund. Olika typer köper olika bilar. De som köper BMW vill nog ofta bevisa något.

Tobbe säger: Vilket ansvar har motorjournalisterna för trafiken och hur bilarna ser ut? Ni verkar oftast premiera dyra

bilar med enorma fartresurser, istället för säkra och miljövänliga bilar. Vi får ju inte köra fortare än 110, eller?

Robert Collin säger: Jag kan bara hålla med, och kanske skämmas en aning...

Frank säger: Varför är alltid Volvo bäst i dina tester?

Robert Collin säger: 1. Volvo hör till de allra bästa tillverkarna. 2. Volvo finns i Sverige vilket gör att service och

andrahandsvärde är bra här. Det gör Volvo till en vinnare.

Frank säger: Bakhjulsdrivet är roligast att köra, det måste du hålla med om!!!

Robert Collin säger: Ja, oförbehållsamt. Men är vägarna en lekstuga? Eller en infrastruktur? Fundera på det.

Mogge säger: Tycker du att det blivit sämre när Ford tog över Volvo?

Robert Collin säger: Nej! Inga såna spår ännu. Nya Jeepen är ett exempel på bil som inte skulle ha kommit till utan Ford.

Frank säger: Varför vinner Volvon alltid i dina tester? Är du sponsrad av dem eller?

Robert Collin säger: Ja, man kan undra...

DJ DJFLOATVEST säger: Du sa att framhjulsdrift är säkrare. Men när 940 kom ut så var det många bra ord om bakhjulsdrift.

Robert Collin säger: Inte från mitt håll i alla fall. På den tiden kan jag inte minnas att jag skrev ett enda gott ord om

Volvo-bilarna. Kolla i gamla Teknikens Värld från 1984 och framåt. Du får en tia föra varje positivt omdöme.

Tobbe säger: Hur vill du göra trafiken säkrare?

Robert Collin säger: 1. Säkrare vägar på Nollvisionsvis. 2. Bättre körkortsutbildning med trafikantutbildning för alla

från dagis och framåt och hårdare regler för unga förare.

killer! säger: Vad har du fär bil?

Robert Collin säger: En fin bil, en Citroën SM från 1973 som en pensionär kvaddade åt mig. Den ska bli fin igen till våren. Vardagsbilen är en tio år gammal Citroën BX.

Gurra säger: Vad anser du vara en bra första bil för en 18-åring?

Robert Collin säger: En krocksäkerbil som inte inbjuder till fortkörning. Jag tror att en gammal Saab 900 måste vara

den bästa nybörjarbilen.

Leffe säger: Hur kom det sig att du blev motorjournalist?

Robert Collin säger: En slump, som allt anat i mitt liv. På Teknikens Värld hade dom sett att jag hade en Citroën (jo,

redan på den tiden) Det var en Padda, en DS 21 Electronic. Teknikens Värld tyckte att det räckte som merit.

Hans säger: Tycker du att det borde vara obligatoriskt med hälsokontroll eller dylikt för äldre förare?

Robert Collin säger: Jag har flera färska exempel på hur pensionärer ställt till med olyckor, ja, kanske.

TurboJonte säger: Är Saab en sämre biltillverkare än Volvo?

Robert Collin säger: Just nu har Saab sämre och färre modeller än Volvo och det har många förklaringar. Men det ser ljust ut för Saab just nu. En helt ny jeep samtidigt som Volvo lovar gott för framtiden.

webduck säger: Är du inte rädd att du förlorar din trovärdighet som journalist när hela tiden skriver mycket positivt om

Saab och Volvo medan du skriver tvärtom om JAPANERNA ?(ungefär som om japanerna skulle vara ett bilmärke)?

Robert Collin säger: Det är nog inte många som tycker att jag skriver positivt om Saab. Jag försöker vara objektiv

enligt mitt samvete och min intuition. Framtiden får ge mig rätt eller fel.

Nicke säger: Vet du om Nissan Tino kommer till Sverige?

Robert Collin säger: Ja, det tror jag.

MAC säger: Tycker du bensinskatten gentemot milersättningen är rättvis?

Robert Collin säger: Nä, det är ingen särskilt bra affär att använda sin egen bil i tjänsten.

Joppeno säger: Tror du att jeeparna som t ex Cherokee kommer att tappa mycket av sitt värde nu när det börjar bli svårsålda?

Robert Collin säger: Definitivt. De har hög bränsleförbrukning och om ett par år kommer de traditionella jeeparna vara helt ute.

Clas säger: Ska jag köpa ny Mondeo eller en ett år gammal

Saab 9-5?

Robert Collin säger: Mondeo är en fantastiskt fin bil - med frågetecken för kvalitet och barnsjukdomar. En 9-5 är

ett supersäkert kort. Välj själv.

Tobbe säger: Kommer du ihåg att för ca 3 år sedan kom vägverket/staten på att terrorisera folk som hade köpt importerade bilar. De sänkte årsmodellen på dessa med 1-2 år. För mig blev det en rejäl värdeminskning. Vad har du för kommentar till detta? Och har du hört något mer?

Robert Collin säger: Nä, jag minns inte turerna. Var det verkligen Vägverket?

4 pers säger: Är det inte tröstlöst att satsa miljarder på bättre vägar när folk inte ens tar på sig bilbältet och inte spänner fast sina barn ordentligt?

Robert Collin säger: Jag håller med. Här i Norrtälje, där jag bor, och där jag faktiskt sitter och chattar nu, gjorde polisen en koll förra veckan. Jag tror att var tredje körde utan. Skamligt!

Tobbe säger: Hur ser framtidens bil ut? Vad går den på, hur stor är den osv.

Robert Collin säger: På 1950-talet skrev biltidningarna att vi skulle flyga fram i våra bilar år 2000, som Blixt Gordon.

Jag tror att bensinmotorn finns kvar 50 år till och att bilarna som koncept kommer att vara rätt lika dagens. Men vem vet??

Rikard_Boden säger: Gillar du motorsport? Provat på?

Robert Collin säger: Jag körde en tävling i Renault Clio Cup. Det slutade med att jag rullade rakt ut från långa rakan på Anderstorp. Så har jag provkört en STCC-Volvo (KUL!!!) Men nej, jag är bara måttligt intresserad. Tyvärr, kanske.

Lillstumpan säger: Jag kan inte förstå att alla killar tycker om bilar så mycket. Min pojkvän skulle nog kunna byta mig mot

en ny BMW M3... Vad beror det på?

Robert Collin säger: Bilar är både praktiska transportmedel och pojkleksaker. En tvättmaskin eller en brödrost är just

vad dom är. Men bilen är så mycket mer. Den gör att grabbarna kan leva ut sina drömmar.

Ferrari-fan säger: Som inbiten Ferrari-fan så undrar jag vilka Ferrari-bilar du har testat och om du tycker att de är

världens bösta sportbilar? Om inte vilka är det då?

Robert Collin säger: Jo, jag tycker att Ferrari är bäst. Först var det mest myten, men numera är ju bilarna så bra. Jag har kört 355, 360 Modena och 456 GT. Mums!

Markus säger: Hej Min pappa har köpt en Volvo 360 GLT. Vad står GLT för?

Robert Collin säger: Bra fråga! GL vill jag minnas betydde Gran Luxe. Kan GLT betyda Gran Luxe Tourismo?

Henry säger: Vilka bilmodeller ser du fram emot att få recensera?

Robert Collin säger: Alla!

Liam säger: Vilken var din första bil?

Robert Collin säger: En Hundkoja. En blå Morris 850. Den saknar jag.

Tess säger: Näe du. Bilen är inte bara en pojkleksak. Det är faktiskt en tjejleksak oxå. Jag t ex älskar bilar!

Robert Collin säger: Tur att det finns tjejer som älskar bilar. Men ni är få.

Gubbe säger: Vore inte det en ypperlig ide att göra en modern Amazon? Skulle den inte säljas i mängder? Slå nya försäljningsrekord hos alla handlare?

Robert Collin säger: Nä! Nostalgibilar kan bara säljas av massbilstillverkare, och knappt av dem.

Peppe säger: Skall vi ta koreanerna på allvar och de andra lågprismärkena?

Robert Collin säger: Ja, självklart. Minns du när alla skrattade åt japanerna för 25 år sen?

Patrik 9-3 aero säger: Robert, vad tycker du om trimmning av moderna bilar? Bränlseförbrukningen sjunker markant vid landsvägskörning t.ex.

Robert Collin säger: Jag är tveksam, i princip negativ. Att förbrukningen skulle sjunka vid trimning är väl ett rent

önsketänkande.

Kalle säger: Diesel avgifterna är så höga jämfört med övriga EU-länder. Kommentar?

Robert Collin säger: Sverige är kanske det enda land som tagit dieselns hälsorisker på allvar. Jag har själv alltid hävdat

att rapsen kanske är lika farlig som vanlig diesel, och nu kommer larmrapporten från Chalmers. Diesel = cancer och

astma. Fast nu verkar det som om Peugeot och Citroën löst partikelproblemen.

Gubbe säger: Bubblan blev ju stor försäljningssucce?

Robert Collin säger: I USA, ja. Men här i europa får dom ju skänka bort Bubblorna.

Fenix säger: Tycker du att kungen gjorde ett bra val med att skaffa en blå Ferrari?

Robert Collin säger: Istället för röd? Eller i stället för en Volvo? Han har väl både röda bilar och Volvo i sitt stall. Hade

bilen varit röd hade vi väl läst att han körde ännu fortare i Danmark förra året. Blått är väl bra.

Man-Machine säger: Minns ni hur man pratade om att minibussarnas säkerhet var för låg för några år sedan? Man sa bland annat att bakluckan kunde öppnas vid en krock. Är problemet löst idag?

Robert Collin säger: Bakluckeproblemet fanns bara på Chrysler Voyager och det är löst. Det andra snacket om farliga

familjebussar ställde jag aldrig upp på.

Fogger säger: Nu är det dags att sluta tjafsa om dimljus som komplemnt till halvljus. Angrip istället de som kör med

DIMBAKLJUS fast det nästan aldrig behövs. Detta är mer trafikfarligt.

Robert Collin säger: Inte mer, men lika farligt. Jag håller med. Tänd helljuset i backspegeln på dom så brukar ljuset slockna

efter en stund (är det här uppvigling?).

Nisse säger: Vad tycker du om hybridbilar?

Robert Collin säger: Det blir orimligt dyrt med dubbla motorer och trångt dessutom, och tungt vilket faktiskt ökar förbrukningen. Bra att det forskas och bra att Toyota gör ett försök med serietillverkning. Men det verkar vara en tillfällig lösning.

don rudolf säger: Är Audi TT retro eller modern design enligt din mening.

Robert Collin säger: 100 % retro. Det märks bland annat på den dåliga aerodynamiken som tvingade Audi att förstöra formen med den lilla bakluckespoilern.

Peppe säger: Hur är din relation med Mercedes idag?

Robert Collin säger: Träffade Mercedes tyske PR-chef på planet till Detroit förra veckan. Han ägnade en halvtimme åt

att i mycket älskvärd ton förklara att det aldrig varit något fel på Mercedes A-klass, att bilen faktiskt inte kunde välta - annat än på flygplatser!!!

RAT säger: Varför ska bästa däcken sitta i bak?

Robert Collin säger: Sätt lite tejp på bakdäcken på en modellbil och putta iväg den över golvet. Det dåliga greppet bak gör att bilen snurrar runt 180 grader. Så är det med en riktig bil också. Dåligt grepp bak gör att bilen riskerar att sladda.

Lexus säger: Varför har inte Volvo satsat mer på xenonljus när de andra tunga namnen har gjort det?

Robert Collin säger: För att Xenon är en bluff!

Pelle säger: Varför skriver tidningar så mycket om bilar som vanliga löntagare ej kan köpa. Borde man inte koncentrera sig på billigare bilar och förfina testerna för att vägleda oss vanliga!

Robert Collin säger: Testerna är både konsumentupplysning och underhållning. Många vill läsa om drömbilen.

Totte säger: Är det inte sorgligt att det är 40-talister som beslutar om vägbyggen. De är uppvuxna i en bilkultur som

inte finns längre. Unga i storstan vill inte och behöver inte ha bil. Det känns dock inte som att ni som skriver om bilar och bilism i kvällstidningar har fattat det.

Robert Collin säger: Du saknar perspektiv. Det som gäller i dag kanske inte gäller i morgon. Tänk om de unga vill ha bil igen om ett par år. Då får vi problem om vi slutar bygga i dag.

Fogger säger: Nej det är inte uppvigling! Bra idé. Kul att vi är ense om något. Åker nämligen BMW och har oftast dimljusen på och de bländar ingen.

Robert Collin säger: Det går ju att slå på helljuset i ansiktet på såna som du. Uppvigling? Nej. Ett konstaterande. För

visst bländar du.

Lexus säger: Följdfråga: hur kan xenox vara en bluff när de ger markant bättre sken. Det är bevisat både i teorin och praktiken. Kan du utveckla ditt svar lite.

Robert Collin säger: Det är ju inte det. Bilindustrin vill att vi ska tror det, men jämför själv. Eller titta i Aftonbladet Bil

som kom ut i går.

Bengt säger: Varför testar du vinterbilar och lämnar Saab 9-5 utanför testet? För att den redan anses som den bästa vinterbilen, eller?

Robert Collin säger: För att alla bilarna i vintertestet var helt nya och för att storleken inte passade för bjässen 9-5, vi hade bara med mellanklassbilar.

Nisse säger: Om inte hybrid, vad är framtidens drivmedel?

Robert Collin säger: De närmaste 20-30 åren tror jag att utvecklingen går mot allt snålare förbränningsmotorer, bensin och kanske även diesel om man löst partikelproblemen. Sen vet jag inte.

Inga-Lill säger: Tänker Aftonbladet testa Toyotas hybridbil?

Robert Collin säger: Ja, snart.

Johan3 säger: Vad tycker du om elbilar?

Robert Collin säger: Kul idé som inte funkar i glest befolkade Sverige. I storstäder som Paris och Rom kan det funka men räckvidden är trots mer än tio års utveckling bara lite drygt fem mil. Vem vill ha en sån bil?

Lars säger: Hur bränslesnål kan en bil bli?

Robert Collin säger: Jag tror att förbrukningen sjunker med kanske 20-30 procent inom tio år.

Mikka säger: Är det bra att använda rapsolja som bränsle?

Robert Collin säger: Nej. Jag har alltid varnat för samma partikelproblem som med vanlig fossil diesel. I dag kom

äntligen larmrapporten från Chalmers.

Fredrik säger: Kan du inte kommentera hur NI kunde utse BMW 523i till världens bästa bil? Trots bakhjusdrift...

Robert Collin säger: Vilka vi?

FredRock säger: Vad tror du om sk mini-vans? Ex Opel Agila?

Robert Collin säger: Agila är ett koncept att bli glad åt. Liten, kompakt, billig, snål och RYMLIG! Jag gillar den!

Triton säger: vad anser du om Saab? Kommer de att överleva? Eller kommer GM att införliva kunnandet i något annat märke?

Robert Collin säger: Tyvärr har väl just kunnandet varit ganska lågt en period hos Saab. Det GM var ute efter var inte

kunnande eller namnet. Nu tror jag att Saab är på god väg tillbaka igen. Det förödandet samarbetet med tyskarna är ersatt av ett sundare samarbete med Detroit. Nu överlever Saab!

Robert Collin säger: Det har varit en rolig timme, men nu måste vi bryta. Jag vet att det ligger över 500 obesvarade frågor på servern men det hjälps inte. Jag måste ju skriva lite till tidningen också... Vi hörs snart!

Robert

Aftonbladet i samarbete med Auto Motor & Sport   TILLBAKA till aftonbladet.se/bil