Aftonbladet
Dagens namn: Severin, Sören
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Motor

Nu är rätt tid att köpa begagnat

Priserna rasar - men det kan snart vända

Priserna på begagnade bilar har rasat kraftigt.

På bara tre månader har prisnivån sjunkit med 5,4 procent.

Men passa på - priserna är på väg uppåt igen.

JÄMFÖR PRISER Mikael Westin och hans sambo Birgitta Karlsson letar efter en bättre begagnad bil. I går passade de på att åka runt till bilhandlarna i Stockholm och jämföra priser. JÄMFÖR PRISER Mikael Westin och hans sambo Birgitta Karlsson letar efter en bättre begagnad bil. I går passade de på att åka runt till bilhandlarna i Stockholm och jämföra priser. Foto: PETER KNOPP

Prisfallet avslöjas av den nya prislistan från Autodata, som tar fram begagnatpriserna åt Motorbranschen.

Normalt sjunker priserna med ungefär en procent i månaden, men under vintern har prisfallet var dubbelt så stort. Och sänkningen har fortsatt under våren.

Anledningen till att priserna sjunkit så kraftigt är den goda nybilsförsäljningen i slutet av förra året. På grund av alla inbyten fylldes handlarnas lager av begagnade bilar - och priserna sjönk.

Efterfrågan ökar

Men det finns tecken som tyder på att begagnatpriserna nu kan vara på väg uppåt igen.

Orsaken är att försäljningen av nya bilar stoppats upp i takt med börsnedgången och folks rädsla för vad som ska hända med ekonomin. Samtidigt har många behov av att byta bil, vilket gör att fler väljer en nyare begagnad bil, upp till tre till fyra år gammal. Och när efterfrågan på dem stiger, stiger också priset.

De senaste månadernas prisras har drabbat de allra nyaste och de allra äldsta bilarna mest. Bilar som är fem till åtta år har klarat sig bäst.

En del har ökat i pris

Men alla bilar har inte rasat i pris. De finns de som faktiskt har ökat också. Till exempel Fiat Punto (+3 procent), Suzuki Swift (+3 procent) Renault Twingo (+2 procent), Peugeot 405 (+2 procent) och ytterligare några stycken.

Många bilhandlare tillämpar numera fasta priser och det går inte att pruta längre.

Fast försöka duger, bilar som står i lager kostar mycket pengar.

Expertens 12 bästa tips

    Aftonbladets expert på begagnade bilar, Staffan Borglund, har granskat bilmarknaden i tolv år. Här är hans bästa köptips i de olika klasserna just nu.

SMÅBILAR – bra för dig som vill komma billigt undan.

 

  Skoda Felicia. Ett bra köp därför att det är en enkel, okomplicerad och finessfri bil. Inte mycket kan gå sönder. Den har, efter att den funnits på marknaden några år, visat sig hålla och fungera bra. Billig att köpa. Förhållandevis bra utrymmen för att vara en småbil.

Nackdelar: Gammalmodig modell, ganska trist och träig att köra.

Betyg: +++

 

  Toyota Yaris. Toyota bygger kanske världens mest driftsäkra, krångelfria bilar. Dessutom är Yaris en modern småbil, vilket gör den till en av de säkraste småbilarna. Bra fjädringskomfort.

Nackdelar: Surrig motor, dyr i andra hand.

Betyg: ++++

 

  Volkswagen Polo, 94 års modell och framåt. Robust, mogen och vuxen småbil. Polo är i många avseenden en stor liten bil. Bäst stolar i den här klassen vilket höjer komforten till en anständig nivå. Också den folka som drabbats av minst problem. Dessutom har Volkswagen ett bra utbyggt service- och verkstadsnät.

Nackdelar: Verkstäderna har lång kötid. Dessutom gör stor efterfrågan den ganska dyr som begagnad.

Betyg: ++++

 

GOLFKLASSEN – en smart kompromiss mellan småbilens ekonomi och storbilens komfort.

 

  Volkswagen Golf. Bilen som fått en hel klass uppkallad efter sig är fortfarande ett bra begagnat val. Bland annat på grund av klokt tillvaratagna utrymmen och vuxna, säkra vägegenskaper. Dessutom håller den sitt värde bra även nästa gång den ska säljas. Stort service- och verkstadsnät.

Nackdelar: Överbelastade verkstäder och vissa kvalitetsproblem.

Betyg: +++

 

  Renault Scenic. Smartaste bilen i klassen. Byggd på höjden och med en inredning som går att möblera lite hur som helst är modellen det mest flexibla alternativet i nischen. Mycket bra fjädringskomfort, fina vägegenskaper.

Nackdelar: Eftertraktad och därmed dyr.

Betyg: ++++

 

  Toyota Corolla. Bilens bästa egenskaper är driftsäkerhet, kvalité och bilprovningens statistik visar att den är en av de mest krångelfria bilarna som finns. Andra plus: komforten och faktumet att den är lätt att köra. Men den måste vara från 93 och framåt, tidigare modeller hade problem med rosten.

Nackdelar: Trångt baksäte och vekt chassi i undanmanöver med full last.

Betyg: ++++

 

MELLANKLASSBILAR

– vettigt alternativ för liten familj.

 

  Toyota Avensis. Typisk krångelfri och bra Toyota. En av de tystaste och mest komfortabla i klassen. Genomgående hög kvalité och mycket nöjda ägare.

Nackdelar: Dyr att köpa i andra hand, halvskralt baksäte.

Betyg: +++++

 

  Mazda 626. En av de modeller med flest antal nöjda ägare. Ytterst få fel, säkert kort bland begagnade bilar.

Nackdelar: Plastig och trist interiör, dyra reservdelar.

Betyg: ++++

 

  Peugeot 406. Modern, smidig och bekväm mellanklassbil. Underhållande köregenskaper och hyfsade utrymmen. Ligger bra till i pris.

Nackdelar: Vissa kvalitetsproblem.

Betyg: +++

 

STORBILAR – för dig som kräver bästa utrymme och komfort.

 

  Volvo 740/940. Ett av de absolut säkraste begagnat-köpen med en närmast oslagbar långtidskvalité. Lättmekad och humana reservdelspriser. Suveränt verkstads- och servicenät.

Nackdelar: Gammalmodig konstruktion, sladdbenägen i halka.

Betyg: +++++

 

  Toyota Camry, från 92 års modell och framåt. Som alla andra Toyotor bland det mest krångelfria och driftsäkra man kan köpa. Väl tilltagna utrymmen och mycket hög komfort.

Nackdelar: Eftertraktad, därmed dyr. Slätstruken och anonym.

Betyg: +++++

 

  BMW:s femserie från 88 och framåt. En kvalitetsbil som tidigare var väldigt dyr, men som på grund av den stora direktimporten blivit riktigt prisvärd. En härlig bil att köra. Förarens val. Bra komfort, suverän mekanik.

Nackdelar: Sladdbenägen i halka, trångt baksäte, dyra reservdelar.

Betyg: ++++

 

KOMBI – Svenssons älsklingsbil.

I Sverige säljs fler kombibilar än i nästan alla andra länder. Kombiversioner finns av strängt taget alla här uppräknade bilar. Kombin är det vettigaste valet eftersom det ger en helt annan flexibilitet och möjlighet att lasta.

Priset är mellan 4 000 och 12 000 kronor högre än sedan-versionerna.

Senaste TV-klippen

Visa fler
Om Aftonbladet