Vägmiljarder – bara snack

MOTOR

75 extra miljarder på tio år till vägar och järnvägar är - enligt läckor från regeringen - näringsminister Rosengrens påskpresent till svenskarna.

Och visst behövs pengarna. Vägnätet håller på att falla ihop fullständigt.

Foto: ROLF PETTERSON
SLUTA VÄGRA VÄGPENGAR Sveriges vägnät håller på att klappa ihop - behovet av pengar är akut.

Dessvärre talar allt för att uppgiften om de nya pengarna är en ren bluff.

Först och främst för att vänster- och miljöpartiet vägrar att satsa på vägarna. De vill inte ge en krona till nya vägprojekt. De gör allt för att minska bidragen till vägunderhåll.

Varenda krona är blockerad

Socialdemokraterna däremot inser att vägarna behöver mer pengar, både för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten. Men samarbetspartierna blockerar varenda krona.

Socialdemokraterna skulle teoretiskt kunna driva vägfrågorna tillsammans med moderaterna och centern men då skulle samarbetspartierna spräcka regeringen.

Så viktigt är det att inte ge bilismen mer pengar. Bilarna är ett rött skynke både för vänstern och för miljöpartiet.

Björn Rosengren lovade i Aftonbladet i maj förra året att han skulle storsatsa på vägarna. E4 skulle bli en sammanhängande motorväg från Helsingborg till Stockholm, E6 i norra Bohuslän, E4 förbi Uppsala och förbi Sundsvall skulle byggas med finansiering från näringslivet. Dessutom skulle vägarna i inlandet äntligen rustas upp. Ännu syns ingenting av allt detta.

Rosengren försöker nu driva en del stora vägprojekt genom att låna pengar från näringslivet, men samarbetspartierna blockerar även den möjligheten.

Regeringen lovade att presentera en infrastrukturproposition redan för ett och ett halvt år sedan. Nu lovas proppen till i höst. Frågan är om regeringspartierna kan komma överens till dess.

De minskade anslagen till Vägverket de senaste åren har lett till att det i dag inte finns ett enda nytt vägbygge planerat. Om regeringen mot alla odds skulle anslå pengar tar det minst fem år innan spaden kan sättas i jorden.

När det gäller

underhållet av det befintliga vägnätet skulle det behövas cirka sju miljarder kronor årligen men anslaget är bara 5,5 miljarder. Eftersläpningen, det vill säga vägförfallet, ligger i dag på över tretton miljarder kronor.

Stängt för tung trafik

Tjällossningen är i full gång i södra och mellersta Sverige och redan är 1 100 mil grusvägar stängda för tung trafik.

Lastbilar, långtradare och timmerbilar kan alltså inte ta sig fram. Inom ett par veckor beräknas över 2 000 mil väg vara avstängd för tung trafik.

Det här kostar mycket pengar både lokalt, regionalt och nationellt. Dessutom kör folk som bor längs de tjälskadade vägarna sönder sina bilar, och tyvärr även sina ryggar.

75 nya miljarder, visst låter det fantastiskt. Tyvärr allt för fantastiskt

Robert Collin