Saabs nya blir en terrängjeep

Allt fler biljättar skrotar gatjeeparna

MOTOR

Aftonbladet kan i dag avslöja alla detaljer om den nya terrängjeepen från Saab. Vi avslöjar också att även Volkswagens nya jeep får riktiga terrängegenskaper. De senaste årens trend med jeepliknande gatbilar är bruten.

Saabs nya blir en terrängjeep. Teckning: AFTONBLADET

Saab har länge haft en jeep-modell på önskelistan och för två år sedan tog General Motors i Detroit beslutet att låta svenskarna göra en egen version av stadsjeepen Buick Rendezvous.

Ett team från Trollhättan jobbade i Detroit i ett och ett halvt år på att göra en Saab av Buicken men grundmaterialet var för dåligt. I april gav svenskarna upp och förra måndagen tog GM:s högsta ledning beslutet att lägga ner projektet.

Men bara för att omedelbart sätta igång ett nytt.

Ska driva bak

Nu är svenskarna med i konstruktionsarbetet från början och det nya projektet är betydligt mer lovande.

Bottenplattan till det nya jeep-projektet kallas Sigma och togs fram redan 1994 men lades i malpåse eftersom GM ansåg att alla bilar skulle vara framhjulsdrivna. Sigma drev med bakhjulen. Men nu har GM tänkt om. Lyxbilen Cadillac Seville är framhjulsdriven men alla konkurrenter, Mercedes från BMW och Lexus är bakhjulsdrivna och nu har GM bestämt att nästa stora Cadillac också ska driva bak.

Sigma-plattan plockades fram ur garderoben och det visade sig att den var synnerligen flexibel och även lämpar sig för fyrhjulsdrivna personbilar och för riktiga terrängbilar.

Får egen front

Sigma debuterar om knappt två år som Cadillac Seville och om mindre än tre år kommer två riktiga terränggående jeepar från Cadillac och Saab.

Chassi och den bärande delen av karossen får samma komponenter i båda bilarna men Saab får egen front, baklucka och den karaktäristiska uppsvängda sidolinjen. Bilarna får en ny amerikansk V6-motor i basversionen, Cadillacs Northstarmotor med åtta cylindrar i lyxversionerna och Saaben ensam får den nya sexcylindriga diesel från Isuzu som gör sin debut i Saab 9-5 senare i år.

I det projekt som Saab lade ner förra veckan hette konkurrenterna BMW X5, Lexus RX300 och Volvo V90 Cross Country. Nu tar Saab även upp kampen med riktiga jeepar som Mitsubishi Pajero och äkta varan Jeep Grand Cherokee.

Därför ratas det enkla systemet för fyrhjulsdrift som österrikiska Styer Puch tagit fram och in kommer riktig drivning som passar både asfalt och terräng med hög- och lågväxel och differentialspärrar så att det går att ta sig fram överallt.

Robert Collin, Bil och trafik