Nya Civic – mindre men större

Körglad småbil med pigg motor

MOTOR

Nya Honda Civic är här.

Med kul växelkrycka i instrumentpanelen.

Och, som vanligt, fina motorer.

MINDRE - OCH STÖRRE Honda Civic har krympt några centimeter på längden, men känns ändå rymligare.

Nya Civic med fem dörrar är mycket rymligare än sin föregångare, trots att den är fyra centimeter kortare. Men hjulbasen är längre (sex cm) och det kommer baksätespassagerarna till godo.

Bilen är högre, golvet inne i kupén helt plant. Detta tillsammans med större rutor ger en härlig känsla av rymd.

Framsäteskomforten är fin med bra stolar och en skön körställning. Instrumenteringen är på japanskt vis funktionell men inte direkt vacker.

Materialvalet i bilen är dock bra och bilen känns välbyggd.

Baksäteskomfort har väl aldrig varit Hondas paradgren, men nya Civic är förvånansvärt rymlig bak.

Utrymmet för benen är väl tilltaget och även för huvudet finns det gott om plats. Tre vuxna kan faktiskt sitta i baksätet utan att det blir alltför trångt. Mycket bra!

Surrig i hög fart

Ljudnivån är dock inte så låg som man kan önska, speciellt inte på dålig väg. Och i högre farter blir Civic väl surrig.

Växelspaken har en udda placering, i instrumentpanelen. Men Civic är lättväxlad och arrangemangen fungerar utmärkt. Känslan i spaken är fin och placeringen nära ratten gör att växlingarna blir enkla och snabba.

Vägegenskaperna är snälla och förlåtande, mycket tack vare individuella hjulupphängningar runt om. Den hastighetsberoende elektroniska servostyrningen ger bra styrkänsla.

Motorerna som erbjuds i Sverige är en 90-hästare på 1,4 liter och en 1,6-liters motor på 110 hästar.

Båda motorerna (miljöklass 1) trivs bäst på höga varv men orkar tack vare förfinat insugningssystem hyggligt även på lägre varv.

Priserna är lite höga: med lilla motorn kostar Civic 139 900 kronor, med den större 159 900. Men då ingår lite mer utrustning, bland annat luftkonditionering.

Civic har fyra krockkuddar och bältessträckare fram, och även låsningsfria bromsar samt bromskraftbegränsning (EBD) som standard.

Men antispinn- och antisladdsystem tycker Honda inte behövs så det går inte ens att köpa till.

fakta Honda Civic

John Argelander