Budgetkombi - om plånboken får välja

MOTOR

För drygt etthundratusen går det faktiskt att köpa en kombi som ger snudd på mellanklass- utrymmen.

Kia Rio och Skoda Fabia Kombi ger rejält med utrymme för pengarna.

Fast kanske inte så mycket mer.

Foto: ANDERS WEJROT/BLR
Form före funktion. Den sluttande bakstammen tar bort en del lastmöjligheter för både Skoda Fabia och Kia Rio.

Allt är naturligtvis en fråga om vad man prioriterar här i livet.

Skulle det råka vara utrymme per krona är våra två testvagnar svårslagna.

Båda rymmer fyra åkande med, låt oss kalla det, hygglig komfort.

Fram sitter man bäst i Skoda, trots något smalare och lite hårdare säten.

Bak är Skoda också bättre, sätet är högre och därmed trivs också barn bättre med en bra möjlighet att kika ut.

I Kia Rio är framstolarna rejäla i storlek men stoppningen är lite tunn. Och bak känns det en smula instängt.

Mittplatsen inte säker

Det går att finna en bra körställning i båda men ingen av våra testbilar har tre säkra sittplatser bak. Visserligen har Kia Rio nackskydd på mittplatsen bak men där finns bara midjebälte. Undvik det, precis som mittplatsen i Skoda där varken trepunktsbälte eller nackskydd finns.

I övrigt är säkerheten hygglig i båda bilarna, trots formatet. Båda har exempelvis låsningsfria bromsar och dubbla krockkuddar.

Men den som vill använda en bakåtvänd barnstol fram kan dock inte köpa den koreanska Kia Rio. Krockkudden i Kia går ej att stänga av. Det gör den i Skoda Fabia Kombi.

Märkligt gammal

Kia Rio är ny men ser på något märkligt sett gammal ut. De rundade formerna känns lite omoderna.

Om Skoda Fabia Kombi är vackrare är svårt att säga. Men de mer strama linjerna lär se fräscha ut även om några år.

Nu säljs bilarna inte på utseendet. Säljargumenten är istället utrymmen och pris.

Med priser på dryga etthundratusen är detta de billigaste små kombilarna på marknaden.

Kraften "läcker ut"

Lite pengar för stora utrymmen. Lastutrymmet är rejält. Men båda kunde lastat även större fyrkantiga lådor om bakstammen varit rak.

Nu går form tyvärr före funktion.

Körmässigt är skillnaden stor. Kia Rio har för mjuka fjädrar och kraften från motorn "läcker ut" i styrningen vilket kan överraska en ovan förare.

Håller man inte hårt i ratten kan bilen sticka åt höger på ett oväntat sätt vid stark acceleration från stillastående.

Kränger mindre

Skoda Fabia Kombi har både fast och bra fjädring, den kränger mindre och är på det hela taget betydligt trevligare att köra.

Dessutom är Skoda förvånansvärt tyst, medan Kia Rio har en rått brummande motor, högt vägljud och gott om gnissel och småskrammel från olika håll i kupén.

Detaljkvalitén är bättre i Skoda; här följer tjeckerna VW:s och Audis exempel.

Det är alltså tyskt kvalitetstänkande i Skoda medan Kia Rio är lite dåligt sammansatt, det glipar här och var inredningen.

Skillnad på garantin

Tittar man på ekonomin kostar reservdelar och service dubbelt så mycket för Skoda som för Kia Rio.

Men Skoda är snålare och har dessutom bättre andrahandsvärde. Kia ger tre års garanti, Skoda bara ett år.

I rena driftkostnader vinner alltså Kia. Men segern i totalekonomi går till Skoda.

Alltså: det är en fråga om att prioritera.

Thomas Berggren