Det farliga Tyskland

Så kör du säkert på autobahn

MOTOR

KÖLN

Varje sommar tar tusentals svenskar bilen ner till Sydeuropa. Vägen dit är en transportsträcka som heter Tyskland.

Men det är en farlig transportsträcka - på de tyska vägarna dör varje år 7 000 människor.

Aftonbladet Bil ger dig här råden så att du inte blir en av dem.

Foto: AP
Många hoppas kunna köra genom Tyskland på en dag. Det går inte - och det är farligt att försöka.

Fortfarande lever myten om att det är fri fart på autobahn i Tyskland. Glöm det!

De flesta sträckor har skyltade begränsningar, och även när det inte finns någon begränsning så gör trafikintensiteten att man inte kan köra så for som man vill. Ett bra riktmärke på längre sträckor är att genomsnittsfarten ligger på 100 kilometer i timmen.

Det hårda slitaget på motorvägarna gör nämligen att det kontinuerligt finns vägarbeten. Man kan kanske ligga i 150 eller 200 kilometer i timmen i en kvart, tjugo minuter. Men sedan kommer nästa vägarbete, och då handlar det om 30–40 kilometer i timmen i ett par mil.

Mängden av bilar och de höga farterna gör autobahn farlig för ovana svenska bilister. Men det finns ett par enkla regler som gör färden lättare och säkrare.

Kör i din egen takt, låt dig inte lockas med i vansinnestempot.

Att hålla avståndet är självklart, men inte så lätt. Försöker du hålla en lucka till bilen framför, kommer genast någon och lägger sig där, och du måste åter sakta in för att få en ny lucka.

Håll till höger. På en trefilig motorväg ligger bilarna i vänsterfilen i närmare 200 kilometer i timmen. Ska du köra om måste du snabbt ut till vänster och snabbt tillbaka, mycket snabbare än här hemma.

Titta i backspegeln – hela tiden. Här får uttrycket ”split vision” en mening.

Ta paus ofta. Det hetsiga tempot gör att man blir trött och spänd mycket snabbare än i den lugna hemmalunken.

Lyssna på ”Stau-schau” på bilradion. De tyska motorvägsköerna kan vara flera mil långa, och står de riktigt still kan det ta timmar innan du kommer vidare. Ha kartan till hands och se efter alternativa vägar så fort du hör om köer på radion.

Varje år händer olyckor i Tyskland där svenskar är inblandade. Klart överrepresenterade är avåkningar vid motorvägsavfarterna.

Två faktorer bidrar: dels att man lätt blir fartblind på autobahn, dels att en tysk avfartskurva ofta är extremt snäv, mycket snävare än vad vi är vana vid. När man kommer fram till den blåvita ”Ausfahrt”-skylten svänger vägen 90 grader eller mer. Då måste man alltså vara nere i högst 50 kilometers fart. Annars är olycksrisken överhängande.

Men det finns sätt att hålla sig borta från olyckorna.

Många kalkylerar med att hinna igenom Tyskland på en dag. Det är vansinne, ta ett par extra dagar och åk landsvägarna. Det är mycket säkrare, vackrare och godare – till exempel om man åker genom Rhendalen.

Stanna då till i S:t Goar vid foten av Loreley. Gå ner i någon av de otaliga vinkällarna och prova vinet som skördades från sluttningen precis ovanför, några år tidigare.

Ta sedan in på lämpligt Gasthaus, beställ in en Schweinehaxen, gå och lägg dig, och du är utvilad till nästa dags färd.

Läs mer om autobahn

Sören K Bloom ([email protected])

ARTIKELN HANDLAR OM