Konsten att ta sig genom Tyskland

Liten guide till autobahn

MOTOR
FARLIGA KURVOR Här är autobahns farligaste kurva: avfarten. Vägen svänger ibland 90 grader eller mer efter den blåvita avfartsskylten. Har du blivit fartblind efter många mil på autobahn är olycksrisken stor. Du bör vara nere i 50 km/tim i kurvan.

Dricka & Köra

Promillegränsen i Tyskland är 0,5 promille om det inte sker någon olycka. Är du däremot inblandad i en olycka är gränsen 0,3 promille. Bötesbeloppet ligger mellan 500 och 1 000 mark. Körkortet dras in mellan en och tre månader.

Prata & Köra

Sedan 1 april i år är det förbjudet att prata i mobiltelefon när man kör bil. Eller mer korrekt, att hålla i en mobiltelefon när man kör.

Öronsnäcka eller annan handsfreeutrustning är dock tillåtet att prata i, men det är fortfarande förbjudet att hålla i telefon när man slår numret. Ska man prata i telefon ska bilen stå still, med motorn avslagen. Bötesbeloppet är 60 mark. Är man inblandad i en olycka kan polisen dessutom beslagta telefonen för att undersöka om man talade vid olyckstillfället.

Farten

Det finns två standardbegränsningar på tyska vägar. Det är 50 i tätort och 100 på landsväg. Dessa begränsningar står alltså aldrig skyltade. Det är bara undantagen som anges. När man kommer in i en tätort är det alltså den gula ortsskylten som betyder 50. Sedan kan de skyltade undantagen vara både högre och lägre.

På landsvägarna har tyskarna ofta en mycket bättre avvägd fartbegränsning. Före kurvor till exempel sätts farten ofta ner – och då till vad som verkligen är lämpligt. Står det 60 så är det lagom att köra 60, skulle man ändå köra i 70 får man genast börja arbeta för att hålla bilen kvar på vägen.

Farten på autobahn är kanske för många ändå det viktigaste. Om inget annat sägs finns ingen begränsning, bara en rekommenderad fart på 130 km/tim. Nu är den oftast begränsad. Och sedan ett par år byggs ett nytt elektroniskt skyltningssystem upp, där tillåtna maxfart hela tiden varierar efter omständigheter som såsom trafiktäthet och väder. Tät trafik och regn kan alltså betyda 60 eller 80, medan gles trafik och bra väglag kan betyda 120 eller rent av fri fart.

Även under äldre konventionella fartskyltar finns ibland tilläggsskylten ”Bei Nässe”, vilket betyder att begränsningen bara gäller vid regn eller våt vägbana.

Om man ändå kör för fort och blir ertappad, vad kostar det då? Beloppen kan du se i tabellen här bredvid. Bötesbeloppet betalas på plats, har man inga pengar tvingas man lämna något värdefullt som ”pant”.

Bensinen

I Tyskland finns bara blyfri bensin. Har du äldre bilmodeller som behöver blyad bensin kan det vara bra att ha blyersättningsmedel med sig. Annars kan det köpas på mackarna. Det kallas antingen ”Bleiersatz” eller ”Ventilschutz” och kostar cirka 50 kronor för en flaska som räcker till fem tankningar.

Bensinen i Tyskland benämns heller inte med oktantal, utan heter ”Benzin” (som är lika med 91 oktan), ”Super” (95 oktan) och ”Super Plus” (98 oktan). 91-oktanig är billigast, men tänk på att svenska bilar inte går går på 91 oktan, utan behöver 95.

Ha alltid en välfylld tank, dag som natt. Det finns nämligen inga nattöppna mackar, utom en del större utmed motorvägarna. Och det finns heller inga sedel- eller kortautomater. Och utsätt er inte för den skräckfyllda upplevelsen att fastna i en kö med bara några liter kvar i tanken och se hur nålen på mätaren bara sjunker och sjunker, utan att ni har en chans och komma till någon mack.

Stau

Det tyska ordet stau finns inte på svenska. Lite yxigt skulle man kunna översätta det med motorvägskö, av den typ som nästan inte rör sig alls. Staun är farlig framför allt av ett skäl. den kommer alltid snabbt och överraskande. Eftersom farterna på autobahn är så höga blir det många kraftiga inbromsningar. Slå därför ALLTID på varningsblinkersen omedelbart då du kommer till ett köslut. Detta kan faktiskt rädda ditt eget liv. DEt händer nämligen då och då att ouppmärksamma lastbilsförare kör rakt in ett köslut – och då blir det inte mycket kvar av bilen framför.

Det finns två typer av stau, dels den som uppstår på grund av trafikintensiteten, då rullar det framåt i tre meter, sedan står man still i fem sekunder, och så kan det hålla på i flera kilometer, eller flera mil. Den andra typen är orsakade av olyckor. Då bli det tvärstopp, folk stänger av motorerna och går ur bilarna. Se bara för allt i världen till att inte lämna bilen, för helt plötsligt rullar allt och då är det inte läge att springa runt och leta efter familjemedlemmarna.

Bästa sättet att hålla sig informerad om stau är i de regionala radiokanalernas ”Stau-schau” som sänds varje hel och halv timme.

Hjälp

Se separata artiklar om ADAC och Autobahnpolizei.

Vägarna

De tyska vägarna håller ungefär den standard vi är vana vid. I gamla Östtyskland finns dock fortfarande gator och vägar med ”DDR-kvalitet”. De mest trafikerade motorvägarna har också problem, och skyltarna med ”Straßenschäden” syns då och då.

Kartan är nödvändig, och den ska vara ny. I öst byggs vägar i en sådan takt att en tre fyra år gammal karta kan vara helt inaktuell.

Se även till att använda en tyskproducerad karta, eftersom tyskarna har sin egen vägnumrering. Du kan till exempel före färd bestämt dig för att ta Europaväg 37. Men någon E 37 skylt kommer du inte att hitta i Tyskland, däremot A 1.

Halvljus

Det är inte lag på halvljus i Tyskland, men många har det ändå, inte minst vid regn. Sen finns det också viktigpettrar som blinkar och ”varnar” den som har halvljuset på.

Övernatta

Det två enklaste sätten att söka övernattning är att vända sig till turistbyrån på orten i fråga, den kallas ”Verkehrsamt” eller Fremdenverkehrsamt”. Vill man boka redan före avresan från Sverige kan Tyska Turistbyrån hjälpa till med förteckningar över hotell och pensionat. Tyska Turistbyrån har telefon 08–665 18 81.

Läs mer om autobahn

Sören K Bloom ([email protected])