Dåliga bromsar i rullande sjukhus

MOTOR

Ambulanserna och ambulansförarna passar inte ihop. Ambulanserna är för veka och ambulansförarna för hårda.

För tjugo år sedan var förhållandet bättre.

Då var ambulansen bara var en snabbt transportmedel till sjukhuset. Numera är ambulansen ett sjukhus.

Foto: MAGNUS WENNMAN
Rullande akutsjukhus Färsk statistik visar att var fjärde ambulans blir underkänd i bilprovningen. "Det låter inte bra, men det är inget som jag har upplevt. Vi byter bilar var tredje år så då blir det inte sådana slitningar". Det säger Stefan Jaconelli, Södertörns brandförsvarsförbund.

Förut kunde ambulansförarna bara vårda med gaspedalen, ju fortare det gick, desto större chans att patienten överlevde.

Nu finns all upptänklig livräddande utrustning i ambulansen och den nya filosofin är att patienten ska vårdas av en sjuksköterskeutbildad ambulanssjukvårdare på väg till sjukhuset. Därför är det inte lika viktigt att köra fort längre.

Tung utrustning

Sjukvårdsutrustningen är tung. Den väger så mycket att ambulanserna är nära den tillåtna totalvikten med tre personer i bilen. En som kör, en som vårdar och en patient. Platsen bredvid föraren som skulle kunna användas av en anhörig måste vara tom, annars väger ambulansen otillåtet mycket.

Lastad på det sättet är det full gas. Först ut för att hämta patienten, sen mot sjukhuset.

Full gas och full broms.

Ambulanserna är oftast vanliga Mercedes- och Volvochassin som förlängts och byggts om med större hytter.

Bromsarna är samma som i den vanliga Volvon eller Mercedesen trots att vikten ökat med ett ton, och trots att ambulansförarna kör som biltjuvar.

Kraftigare bromsar

Att ambulanserna måste få kraftigare bromsar är självklart. Men det är lika självklart att de svenska ambulansförarna måste lätta rejält på gasen.

Många kör fort för att det är en gammal svensk tradition att slå på blåljuset och köra skiten ur ambulansen. Men den överlastade Volvons bromsar tål inte de dagliga Gumball 3000-rejsen.

I andra länder har ambulanserna klenare motorer och hastigheterna är av tradition betydligt lägre. En del svenska landsting har tagit intryck utvecklas åt det hållet, och har inga bromsproblem. Andra lever kvar i villfarelsen att snabbast är bäst.

Men den dag vi får ner hastigheterna kommer BÅDE patienter och bromsar att överleva resan till sjukhuset.

Bilprovningens nya larmrapport

Var fjärde ambulans blir underkänd i bilprovningen. Det visar färsk statistik som Bilprovningen tagit fram till SVT:s Rapport.

Störst är problemen med bromsarna.

De vanligaste bristerna

Robert Collin