Vägverket lurar dig att ta fel väg

Du förlorar 30 minuter på att köra E 20 till Göteborg

MOTOR

Den snabbaste och säkraste vägen mellan Stockholm och Göteborg är E 4.

Ändå hänvisar vägskyltarna till E 20.

- Det handlar om tradition och princip, säger Kjell Fors på Vägverket.

Foto: johanna petersson
Missvisande information Enligt Vägverkets skyltning är E 20 det bästa alternativet för den som kör från Stockholm till Göteborg. En väg som är både långsammare och osäkrare än E 4.

Det skiljer bara fem kilometer mellan de båda vägarna. Men tidsvinsten kan vara så stor som trettio minuter.

Till många resenärers stora förtret rekommenderar vägskyltarna ändå den längre och långsammare E 20, i stället för E 4 och Riksväg 40.

- Det finns inget skäl alls att åka E20, det är bara stökigt, säger bilisten Bodil Erseus, på väg till Göteborg.

- Jag åker ofta sträckan och har undrat varför det är så här.

Vägverket är fullt införstådda med problematiken, men säger att de inget kan göra. Problemet bottnar i regler som gäller hela landet.

Förutsätter att bilister har kartor

- Det handlar om att hela vårt svenska vägsystem i princip alltid anger vägarnas ändorter, säger Örjan Lagestam på Vägverket i Borlänge.

- Eftersom E 4 egentligen inte går direkt till Göteborg, så skyltar vi med E 20. Det förutsätts också att folk har kartor och själva kan välja den väg de tycker verkar bäst.

I fjol gjorde Vägverket Region Väst en undersökning om alternativ skyltning på vägsträckorna. Idén väcktes av en trafikant som reagerat på den irrationella och irriterande skyltningen.

- Det här är en gammal diskussion, och det är en allmän uppfattning att E 4 och riksväg 40 är bättre. Skyltningen finns kvar både av tradition och av princip. Någon förändring finns inte planerad i nuläget, säger Kjell Fors, ekonom på Vägverket Region Väst.

En omskyltning av de båda vägsträckorna skulle med grov uppskattning kosta mellan två och fyra miljoner kronor.

- Man kan tänka sig att skyltningen förändras efter att utbyggnaden av Riksväg 40 är klar. Just nu ser vi inte något skäl till att dubbelskylta, det skulle antagligen bara förvirra resenärerna. I de allra flesta fall tror jag att folk tittar på kartan innan de reser, säger Örjan Lagestam.

Skillnaden mellan vägarna - i siffror

Lina Pihl

ARTIKELN HANDLAR OM