Skolskjutsar håller inte 30 vid skolan

Många förare skulle förlora körkortet vid poliskontroll

MOTOR

Två av tre skolbussar kör för fort utanför skolor.

Många förare skulle förlora körkortet vid en poliskontroll.

- Att skolbussförare struntar i 30 är chockerande, säger Brittmarie Utterström, trafiksäkerhets- föreningen NTF:s vd.

Foto: ANDERS DEROS
fartsyndare Många av förarna i skolbussarna kör så fort utanför skolorna att de skulle förlora körkortet vid en poliskontroll. "Även föräldrar och lärare glömmer bort det här med 30", säger Brittmarie Utterström, vd på NTF. Personerna på bilden har inget med texten att göra.

Undersökningen har gjorts av NTF Skåne och visar än en gång på yrkestrafikens dåliga respekt för trafikregler.

Men att skolbussförarna nonchalerar barnens säkerhet och kör för fort var en överrasking. Tio procent av förarna körde till och med så fort att de skulle ha blivit av med körkortet. På 30-sträckor dras körkortet redan vid 20 kilometer över. Det innebär att några av skolbussarna dundrade fram i 50 kilometer utanför skolorna.

- Jämfört med personbilarna var antalet kontrollerade skolskjutsar relativt få, men det ursäktar ändå inte förarna, säger Anneli Wittlock på NTF Skåne.

Vad har hänt med yrkeshedern? frågar sig Brittmarie Utterström.

Även föräldrar kör för fort

- Det här är speciellt allvarligt eftersom det handlar om barn, både i bussarna och utanför.

- Förut satte yrkesförarna en ära i att följa trafikreglerna och vara ett gott föredöme i trafiken. Nu tycks det vara slut med det.

Bussförarna är inte ensamma om att slarva med hastigheten.

- Även föräldrar och lärare glömmer bort det här med 30, säger Brittmarie Utterström.

På Svenska bussbranschens riksförbund är man i dag upprörd över skolbussarnas dåliga fartmoral.

- Det är självklart att man ska hålla sig till trafikregelerna. Vi kan aldrig ställa upp till försvar för något annat, säger vd Jan-Erik Kjellberg.

- Särskilt viktigt är det att hålla hastigheten utanför skolor och dagis. Barn beter sig inte som vuxna i trafiken och man måste vara extra uppmärksam. Det är därför det är 30.

- Vi förutsätter att företagen som är drabbade pratar med sina förare. Man måste snabbt markera för förarna vad som gäller.

Sven-Anders Eriksson

ARTIKELN HANDLAR OM