Krocken som är farligast för kvinnor

MOTOR

Kvinnor löper tre gånger så hög risk som män att drabbas av pisksnärtskador vid påkörning bakifrån.

Mest riskabel är förarplatsen.

Det visar studier av verkliga olyckor som Folksams forskningsavdelning genomfört.

Foto: Sofia Ekström
– Kvinnor tycks vara mer sårbara i nackregionen än män, säger trafik-forskaren Maria Krafft.

Under flera år har trafiksäkerhetsforskare hos Folksam studerat pisksnärtskador i samband vid påkörning bakifrån. Resultatet är otvetydigt. Kvinnor drabbas i mycket högre grad än män av pisksnärtskador också vid olyckor i lägre hastigheter.

– Vi vet inte säkert varför det är så men det finns flera tänkbara orsaker, säger trafikforskaren Maria Krafft. Kvinnor tycks vara mer sårbara i nackregionen än män, bland annat för att vi har mindre muskelmassa.

Forskarna tror att också kroppsvikten spelar roll. Kvinnor väger generellt mindre än män och det är så att säga lättare att sätta fart på en lätt kropp än en tyngre.

Bilens konstruktion viktig

Hur bilen är konstruerad har också betydelse. När en bil blir påkörd bildas en accelerationskraft – ju högre hastighet desto mer kraft – som fortplantas genom bilen. Är bilstolen styv så förs kraften vidare till den som sitter i stolen medan en vekare stol fångar upp en del av kraften. I det avseendet är bilstolar från 80-talet bättre än dem som tillverkats på 90-talet eftersom de lättare knäcks vid en kollision.

Att bilar dessutom är konstruerade för en ”normalperson” som är 175 cm lång och väger 80 kilo gör inte saken bättre. Det är få kvinnor som är av den storleken.

– Helt nya forskningsresultat visar att det har stor betydelse på vilken plats i bilen man sitter, fortsätter Maria Krafft. Förarplatsen är den mest utsatta. Men vi har också sett kvinnor som åker i baksätet löper fyra gånger så stor risk att drabbas av pisksnärtskador som en man som sitter på samma plats. Varför det är så vet vi inte.

Volvo och Saab långt framme

Biltillverkarna kan göra mycket för minska risken för skador vid kollisioner, till exempel har ben- och skallskadorna halverats på några år.

– Men så länge inte pisksnärtskador finns med vid konsumenttester av bilar finns inte samma press på tillverkarna på det här området, anser Maria Krafft.

– Samtidigt vill jag understryka att det finns flera biltillverkare, till exempel Volvo och Saab, som gör mycket för att minska pisksnärtskador. Bland annat genom att bygga bilstolar som tar en del av smällen vid en kollision.

Inger Sundelin