Chevrolet Caprice - färjan

Kolla i baksätet. Kojak kan ha gömt klubbpinnen mellan sätena.
MOTOR

Caprice är det självklara valet för dig som kräver utrymmen utöver det normala.

Ett tips: köp kombiversionen och du kan langa in halva kommunen utan att ens fälla baksätet.

Dessutom åker du oförskämt mjukt och bekvämt, med cruise controlen på lagom fart och AC:n svagt susande. V8:an murrar knappt hörbart och automatlådan sköter växlingarna diskretast möjligt – största dilemmat bakom ratten på Caprice brukar vara att hålla sig vaken.

Fast även det har Chevrolets snillrika konstruktörer löst på listigaste tänkbara vis, föraren tvingas nämligen upp ur plyschsoffan med jämna och relativt täta intervall: tankstopp!

Här har vi akilleshälen, den som kör mycket blir bästa kompis med bensinbolagen.

USA-bilsägare hävdar dock alltid att just deras bil drar ”otroligt lite, en liter prick” – tro dem inte.

Räkna från 1,5 – allra minst. Vägskatten är en annan dryg utgift eftersom den beräknas efter bilens tjänstevikt.

I övrigt är Caprice ett bra val från ekonomisk synpunkt. Jo, faktiskt.

Delarna är billiga, konstruktionen busenkel att skruva med och priserna på halvgamla Chevrolet Caprice är nästan skamligt låga.

Staffan Borglund