Volvo Amazon - nostalgitrippen

Foto: Åsa Sjöström
Nästan allt är original i Björn Molins Amazon. Utom motorn, den har han tvingats byta.
MOTOR
Foto: Åsa Sjöström
Björn Molin från Hässelby utanför Stockholm gillar sin Volvo Amazon.

Volvos vackraste bil, näst P1800, är alltjämt ett gångbart alternativ för dig som söker en enkel och pålitlig sommarkärra med garanterat restvärde.

Och en Amazon ger ändå lite mer av bilinnehavet än enbart transport.

Volvo Amazon är en sällsam kombination av bruks- och hobbybil, den duger lika bra på gammelbilsmötet och studentkörningen som till och från sommarstugan. Om den inte ligger allt för långt bort. Att lunka fram i en Amazon är att inte ha bråttom, halv-veteran som den är. Men den tar dig dit du ska, var lugn för det – mindre avancerat bilbygge finns knappt och fördelen med det är förstås få felkällor.

Nackdelen är traktormässighet i största allmänhet: tungstyrt, knöligt att växla – ja, energikrävande att köra i största allmänhet. Dessutom hushåller järnspisen knappast med bränslet, speciellt inte med halvsliten förgasare...

Men en skapligt fin Amazon, vilket man med lätthet får för 25 000, är en sund bilinvestering – priserna sjunker inte, snarare tvärtom. Att modellen dessutom uppnått 30-årsgränsen innebär en annan ekonomisk fördel – skattebefrielse.

Se upp med: rost! Bromsarna är ett annat problemkapitel, kolla att de inte drar snett och att parkeringsbromsen funkar, glapp i framvagn.

Sidorutorna ramlar ner, lagas traditionellt med en skruvmejsel som sätts i spjärn mellan dörr och ruta. På bilar med likströmsgenerator kan det vara problem med laddningen. Fångbanden i bakvagnen kan vara avslitna.

Staffan Borglund