Med vajerräcken hade de överlevt

Robert Collin: Mittbarriär hade räddat gladiatorernas liv

1 av 2 | Foto: mattias carlsson
farligt vägavsnitt Olycksbilen som Kim Justin och Linda Ekwall färdades i kom av okänd anledning över i mötande körfält där den frontakolliderade med en lastbil. Med ett vajerräcke mellan körbanorna hade olyckan aldrig kunnat inträffa.
MOTOR

Ett vajerräcke hade räddat livet på två personer på Norrtäljevägen i förrgår.

Om vägen haft mitträcke skulle de två gladiatorerna ha klivit ur bilen, tittat på den buckliga vänstra framskärmen och den krossade strålkastaren.

De skulle ha vänt sig om och sett vajern femtio meter tidigare på vägen hänga lite slappt eftersom ett tiotal stolpar var sönderkörda.

Lastbilen i mötande riktning skulle inte ha synts till. Föraren hade förmodligen inte ens märkt den lilla personbilen som strök längs vajerräcket just när de möttes.

Sen skulle gladiatorerna ha svurit lite och böjt ut skärmen så att den inte låg emot framhjulet längre.

Möjligen hade framdäcket punkterats av skärmens vassa plåtkant. Då hade de svurit lite till och lagt på reserven.

Och kommit hem en timme försenade.

Många skeptiker

När Claes Tingvall, trafiksäkerhetsdirektör på Vägverket, började prata om att göra farliga vägar säkra med hjälp av ett vajerräcke mellan de mötande bilarna skakade de flesta på huvudet.

Så hade man aldrig gjort förut. Och hur skulle man kunna köra om?

Bilister är frihetsälskande människor som vill göra som de vill på vägen. Till exempel köra om när som helst.

En vajer hindrar ju det.

Men Tingvall fick som han ville och den första vajern kom upp som ett försök på E 4 norr om Gävle.

Det fungerade. Den före detta Dödens väg förvandlades till Sveriges allra säkraste väg. Till och med bilisterna började uppskatta den billiga livförsäkringen.

Försöket blev en sådan succé att Tingvalls kolleger på Vägverket som först motsatt sig vajrarna fick ge sig och efter en trög start började verket montera vajerräcken runt om i landet. Först i rätt blygsam skala, sen i allt snabbare takt.

Men inte i Stockholm!

Vägverkets chefer i Stockholmsregionen lever kvar i den farliga villfarelsen att vägar ska göras säkra genom att byggas om till motorväg.

De har inte fattat att det tar alldeles för lång tid, att vi inte hinner vänta på motorvägspengar.

Billigt och enkelt

Vajer är billigt och går fort att montera. Men Vägverkets chefer i Stockholm tycker att vajer förfular deras vackra vägar (jo, så illa är det).

Därför dog två personer på Norrtäljevägen i förrgår. Därför kommer fler att dö de närmaste åren.

Läs mer

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar