Det passionerade tryffelsvinet

Konceptbilen Alfa Brera är samma andas barn som 30- och 40-talens dröm-Alfor

1 av 2
Vindrutan övergår i glastak som sveper över bilen.
MOTOR

Fronten med den elaka blicken och det lågt placerade gapet ger en känsla av ett tryffelsvin i 300 blås.

Från fronten via fälgarna till den speciella bakluckan skriker den ut samma passion som de mest besjälade Alforna alltid gjort.

Även proportionerna, med den markanta huven och den långa kupén som avslutas i en rundad akter, är samma andas barn som 30- och 40-talens dröm-Alfor.

Bilprototyper brukar sällan gå lätt att identifiera, men den kände bilmodeskaparen Giugiaros nya skapelse kunde inte vara något annat än en Alfa Romeo.

Det var i oktober förra året som den gamle mästaren Giorgetto Giugiaro vässade blyertspennan och började skissa.

Ingen marknadsavdelning, inga produktionstekniker, inte en enda ekonom fick störa jobbet med att skapa detta mästerverk i modern realism.

Öppnas uppåt

Brera blev färdig lagom till Genèvesalongen i mars och det var knappast någon överraskning att den stal showen.

Dörrarna öppnas uppåt, gjorda i kolfiber och lätta som vingar, och avslöjar ett generöst insteg. Väl inne i kupén känner Alfa-entusiasten igen sig. Treekrad ratt och två runda analoga instrument dominerar bilden.

Att Giugiaro tänt till ordentligt och tänkt längre än till en utställningsbil, i ett exemplar, märks på alla genomarbetade detaljer. Till och med kurvhandtaget på mittkonsolen för passageraren är perfekt placerat och ger ett fint grepp. Designen på handtaget går sedan igen i dörrarna och i stolarnas ryggstöd.

Instrumenten för tanken till femtiotalet, och faktiskt en aning till USA, med sina generösa aluminiumsargar.

Ital Designs tekniker fick all mekanik direkt från Alfa Romeo, ett faktum som blir extra intressant då V8-motorn kommer direkt från Maserati Coupé/Spider.

Det betyder att Brera inte bara är ögongodis. Ingen halvsnabb framhjulsdriven bil som Alfas hittillsvarande GTV alltså, i stället handlar det om ett rasrent fullblod med 400 hästar och bakhjulsdrift.

På Alfaspråk heter växellådan Selespeed, och är i praktiken samma som Maseratis sexväxlade Cambiocorsa, det vill säga att den är manuell, men har automatisk koppling och växlas med knappar bakom ratten.

Det är inte för inte man fått tekniken direkt från Alfa, för delar av det som döljer sig under skalet är direkt hämtat från nästa generations Alfabilar.

Utstrålar livsglädje

När ersättarna till dagens modeller kommer lär alla versioner med 250 hästar eller mer få fyrhjulsdrift, något som bådar gott för Alfa-entusiasterna och för Breras eventuella framtid.

Men det roligaste av allt är den livsglädje som Brera utstrålar.

Motorn överröstar det egna lyckovrålet. Jag är övertygad om att en eventuell produktions-Brera skulle bli en stor succé.

Låt oss bara slippa en utslätad, massproducerad produkt. Om nu inte Fiats ekonomiska problem och nya defensiva planer tar död på all kreativitet och utveckling.

Lite tryffel måste det finnas kvar i svinet.

Fakta: Alfa Brera

Robert Petterson

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar