Läsarnas brev om farthållare:

MOTOR

Min åsikt om farthållare är följande: Bra! Bara man inte blandar ihop olika saker som omkörning, stanna snabbt m.m. Dessa saker har inte med farthållaren att göra, det har med föraren att göra.

Under avslutad semester kollade jag bilen lite närmare. Körde från Kalmar till Örebro med farthållare. Fullastad (näst intill) S40 2.0T drog i snitt 0,61 l/mil med snitthastighet strax under 90km/h. Själv tycker jag det är bra.

Att omkörning kan bli långsam med farthållare beror på den som kör. Jag ökar farten själv vid omkörning för att slippa ligga länge i vänster körfält. Man måste planera sin körning.

Slippa bli överraskad. Snabba inbromsningar ska inte behövas om man håller avståndet till

framförvarande och anpassar farten till miljön. (var det inte så man fick lära sig en gång...)

Så här har jag kört sedan -69 och ser farthållaren som ett stort plus.

Någon tyckte att klimatanläggning borde ses som säkerhetsutrustning.

Jepp, håller med.

En svettig, trött och överhettad bilförare passar bäst på rastplatsen med huvudet i en hink kallt vatten.

Bengt C.

Hej.

Jag blir så trött... Han som kört lastbil i 33 år... Jag har också kört i 33 år utan att hamna i en sådan situation som han beskriver. Farthållare är mycket bra. Man blir inte stressad av bakomvarande som anser sig ha bråttom.

I början var det otäckt, bilen sänker inte hastigheten där jag själv omedvetet sänkt farten tidigare. Då upplevde jag att bilen gasade på okontrollerat. Men efter en snabb titt på hastighetsmätaren så förstod jag att jag inte kör så jämt som jag trodde. Man lär sig! Borde också gälla de som kör lastbil.

Nä, mer farthållare åt folket!

Mvh Bussige Benke.

Hej Per.

Läste din artikel om farthållare. Det är det bästa som finns för vår säkerhet. Jag har haft farthållare i över 6 år.

Första gången jag kom i kontakt med farthållare var när jag tog över min fars bil, en Mazda 626.

Det tog ett tag innan jag började använda den, men så testade jag farthållaren en lugn dag med lite trafik och så upptäckte jag hur denna utrustning kunde öka säkerheten och, inte att förglömma, hjälpa mig att slippa fortkörningsböter.

Jag har visserligen aldrig haft några böter för fortkörning men som trafiken ser ut så är det lätt att falla in i samma takt som den övriga trafiken med böter som följd.

Det borde vara obligatoriskt med farthållare.

Leif Andreasson, Göteborg

Hej!

I enkäten om farthållare saknar jag alternativ för min uppfattning.

Man kan svara att farthållaren antingen är bra eller livsfarlig eller så har man aldrig haft någon.

Jag har haft farthållare i 11 år och har kanske använt den en gång per år. Tycker bara den funkar i gles söndagsförmiddagstrafik på motorväg, men jag tycker för den skull inte att den är livsfarlig.

Mitt svar skulle vara: Har farthållare men använder den (nästan) aldrig.

Hälsningar Jan Magnusson

Hej

Jag har kört med farthållare i mina bilar och jag tycker det är bra. Man ställer in hastigheten på den valda och sen kan man koncentrera sig på övrig trafik.

Lars Mårtens som påstår att farthållare är livsfarliga vet inte vad han pratar om. En farthållare kopplar ur meddetsamma som Du nuddar bromspedalen, i praktiken går det fortare än att man skall flytta foten från gasen till bromsen.

Hälsningar

Ragnar Persson

Frågan är felställd eller snarare är det fel svarsalternativ. För mig är farthållarens främsta fördel att den hjälper att hålla jämn fart, till både egna och kanske framförallt andra trafikanters glädje - få saker är så irriterande på motorväg som människor som pendlar upp eller ner 30 km/h beroende på vägens lutning, radion eller vad vet jag, och som följaktligen omväxlande kör om eller blir omkörda. Hur man kan anse farthållaren vara farlig kan jag inte begripa, den har ju ingenting med bromsens ingrepp att göra.

Med vänlig hälsning,

Christoffer Dahlberg

Jag tycker att farthållare är en underbar manick. Körningen blir jämnare och mjukare, samtidigt som det är lättare att hålla farten på en både "laglig" men ändå effektiv nivå. Dessutom slipper jag bli trött i höger ben/fot av monoton körning under långa perioder. Jag skulle tro att ett utvilat ben bromsar bättre än ett som somnat (på grund av dåliga säten)!

Manicken sparar dessutom bensin då körningen är jämnare och mjukare.

Med vänlig hälsning Johan Aulin, Uppsala

Rätt använda är farthållare en mycket bra utrustningsdetalj, såväl vad gäller säkerhet som komfort. En man vid namn Lars Mårtens från Edsbyn påstår att de skulle vara farliga, inget kan vara mer felaktigt. Tvärtom, med rätt teknik höjs säkerheten. Eftersom farthållaren urkopplas automatiskt så fort som man trycker ned koppling- eller bromspedal så kan man faktiskt få kortare reaktionssträcka, genom s.k. bromsberedskap. Det tar nämligen längre tid att först flytta högerfoten från gaspedalen till bromspedalen när man bromsar. Det är det ena, det andra är att föraren blir mer avstressad när han slipper sitta och kasta blickar på hastighetsmätarn i tid och otid, han kan fokusera mer på trafiksituationen. Jag har 15 års erfarenhet som chaufför, både kretstrafik och fjärrtrafik. De sista åren har jag kört långtradare i södra Sverige. Det man får tänka på vad gäller tunga fordon är att använda farthållaren förnuftigt, på vägsträckor som har mycket upp- och nedförslut är det inte bränsleekonomiskt försvarbart att använda den, då kopplas den ur. Flacka och släta vägpartier fungerar det däremot utmärkt. Så

Per, jag anser att Du lugnt kan använda farthållaren på din Mondeo, rätt använd gör den dig till en ännu bättre förare.

Med Vänlig Hälsning Michael Nilsson, Nybro

Ett litet uppslag för ev. diskussion. Har suttit och funderat länge ang. varför man inte propagerar för klimatanläggning som en säkerhetsåtgärd. Då tempen i bilen överstiger c:a 25 grader så känns det som skallen slutar jobba, vilket jag upplevt som både bilförare och konsult inom inneklimat. Men jag har aldrig sett några vetenskapliga undersökningar om det. Men för mig känns det som en allvarlig anledning till olyckor på sommaren, Detta då min kamrat just körde på en utsvängande billist i Hawaiishorts och kortbyxor, samt en kamrat om körde av vägen pga varm bil och för lite sömn för något år sedan.

Så för mig är det mer säkerhet än lyx i en bil med klimat anläggning. Sedan är det en del som använder sin farthållare som en handstyrd gas/broms pedal vilket är rätt oansvarligt.

/MVH Lars-Åke Jonsson

Farthållare kan vara utmärkta -om man KAN använda dom! Mycket få människor kan det.

Några exempel på när farthållare inte är bra (alla mycket vanligt förekommande):

-En farthållare i en bakhjulsdriven bil på hal väg. Vem som helst förstår vad som händer när fästet försvinner.

-Foten är placerad för långt från bromsen och inte på samma ställe hela tiden vilken den är om man har den på gaspedalen. Det gör att det tar längre tid att flytta foten till bromsen, både pga avståndet och att kroppens reflexer inte fungerar lika bra som om foten konstant hålls på gaspedalen (samma rörelse vid varje inbromsning).

-Lathet. I kurvor där man normalt skulle släppa på gasen gör man inte det för att det är för jobbigt att programmera om farthållaren igen efter kurvan.

-Lathet (igen). Omkörningar kan ta flera minuter då farthållaren är satt på några ynka fler km/h än bilen som ska köras om. Farligt då snabbare bilar ofta kommer ifatt!

-Sömnrisken är ju förstås uppenbar.

MVH Magnus Jansson

Jag har haft farthållare på mina fyra senaste bilar och tycker det är mycket bra. Nackdelarna är att det många långa sega omkörningar när man har väldigt liten fartövervikt. Det blir mycket växelvisa omkörningar där dom som kör utan farthållare saktar i uppförsbackar och sedan ökar igen i utförsbacken.

Sedan tycker jag faktiskt att det är konstigt att farthållare är tillåtet.

Du kan ju ställa in vilken fart du vill och sedan somna eller sitta med benen i kors medan bilen fortsätter i den inställda hastigheten.

Hälsningar Roland Borell

Reflektera över att rätt använd ökar farthållaren säkerheten. På flera sätt:

- Man överskrider inte hastigheten. (Konstant laglig hastighet borgar för säker trafik)

- Reaktionstiden till bromspedalen förkortas. (man skall inte sitta och vila foten utan vara beredd)

Förbjud mobiltelefon vid bilkörning och se till att gamla uvar som kört lastbil hela sitt liv och TROR att de vet saker bara därför: "Det KAN inte vara mitt fel att vi krockade, jag har kört prickfritt i 33 år".

Mvh Jens Ejvinsson

Jag tycker att de alla tre i artikeln har sina poänger vad det gäller farthållarna, men enligt mig har de missat den viktigaste effekten. Nämligen den att man när man slipper bry sig om att gasa rätt, får mer uppmärksamhet över till annat, t.ex. att hålla bättre utkik efter vilda djur eller övrig trafik.

Den största nackdelen med farthållaren är att det inte finns någon naturlig plats att placera högerfoten på, bromspedalen är tyvärr inte konstruerad så att man kan "vila" foten på den och vara ständigt beredd.

Ylva Engström

Har precis köpt ny Audi, första bilen jag haft med farthållare....

Väldigt bekvämt när man kör lite längre sträckor, men jag har också funderat en hel del på att det kommer ju faktiskt ta ngn sekund längre innan man kommer till bromspedalen. Sekunder som kan vara LIVSVIKTIGA för både en själv och andra i trafiken. Så jag tycker det är lite konstigt att farthållare tillåts i ett land som Sverige!!

Daniel Jönsson

Jag är som du ägare av en bil med farthållare. En Volvo 945:a med automat.

Vad många verkar tycka så är farthållaren ett sätt att koppla av i sin körning så man kan hålla på med annat.

Farthållaren hjälper till att hålla en jämn fart, laglig eller ej, med jämn bensinförbrukning vilket är mycket bra. Dock krävs det lika mycket om inte mer av föraren i form av uppmärksamhet för övrig trafik då bilen kräver mer än bara släppa gasen för att sakta ned lite.

Jag funderade över en sak senast i lördags på väg söderut längs E4 från sundsvallstrakten.

Ta t ex på motorväg. Jag kör ikapp några bilar och lägger mig tidigt i vänster fil, strax framför mig kör en bil ut som håller lägre fart än mig.

Jag bromsar men det tar bara någon sekund så är jag ikapp. Vad gör föraren i den framförvarande bilen? Ingenting! Han/hon ligger i sin egen takt och bryr sig inte om att röra gasen det minsta.

När man byter fil har jag lärt mig att man skall anpassa sig till den fart som råder.

Då uppsikten och viljan att hjälpa till redan idag är urusel hos många förare vad händer då när de får farthållare?

Nu är det semestertider med varma bilar, dåsiga förare och skrikiga barn.

Tänk då vad en sekunds fördröjning p g a farthållaren kan innebära tillsammans med den redan bristande uppmärksamheten.

Jag är positiv till farthållare tro inget annat. Men den skall användas med ansvar och sunt förnuft.

Jag vet många som jag inte vill se med farthållare då de redan utan har svårt att fokusera på bilkörningen.

Till din vän har jag en fråga. Om du glömmer bort att gasa när du pratar i telefon, hur skall du då komma ihåg (ha uppmärksamhet) att bromsa i tid så du inte kör in i mig bakifrån??

Med vänlig hälsning Sture Svahn

Har du kollat hur mycket mer i bensin din bil drar när du använder farthållare? Några vänner berättade att deras bilar drog ca 1 dl/mil mer med än utan farthållare.

När jag testade själv (ovetenskapligt), så fick jag samma resultat. Det märkliga resultatet kan bero på att man kompenserar för kommande uppförsbackar och att bil med farthållare använder broms vid nedförsbacke om inte motorbromsen är tillräcklig.

Sven Jönsson

LÖDDEKÖPINGE

Farthållare är bra så länge man känner sig säker på hur den fungerar när man behöver göra en plötslig inbromsning. Har försökt lära min tjej att uppskatta och använda den, men hon blev aldrig riktigt bekväm med det så hon bestämde sig för att undvika den.

Så jag antar att den är som allt annat, så länge man kan den och använder den på rätt sätt så det bra, annars inte.

Perfekt när jag fick en polismotorcykel bakom mig på en 70 väg och han inte ville försvinna. Satte den på precis 70 och där låg han i 20 minuter innan han tröttnade )

/Christian Brolin

Har en Volvo V70 T, årsmodell 02. Uppskattar farthållaren mer och mer, bekvämt, speciellt med Volvos suveräna automatlåda och den spar också mycket bensin..kör den här bilen med 200 hk på 0.69 vid 90 landväg och 0.75 vid blandad landsväg med inslag av 110.

Anders Wiklander

Jag tycker att farthållaren är toppenbra. Man kan då se till att man håller jämn hastighet, vilket underlättar för dem som kör efter en. Man sparar också miljön och plånboken genom att bensinförbrukningen minimeras.

Vid långa körningar slipper man få insomnad fot i kramp som nog är farlig den med vid en situation där plötsligt bromsning krävs.

Dessutom håller jag inte alls med Lars Mårtens som tycker att farthållaren stjäl värdefulla sekunder vid inbromsning. Om man inte har farthållare kör man lätt lite för fort vilket redan i sig förorsakar desto längre bromssträcka ju fortare man kör.

Hälsningar, En i farthållaren nöjd Mazda-ägare

Använder farthållare sedan flera år och verkar använda den på samma sätt som flertalet i er undersökning, MEN, det som både skrämde, och tyvärr bekräftar mina åsikter kring mobiltelefoner som används under körning, är kommentaren från din kompis B.

Jag antar att han tycker att mobilprat bakom ratten är OK och att det fungerar bra, men gör det det egentligen.

Lever inte han egentligen på omgivningens förmåga att ta hänsyn till hans vinglande och ojämna hastighet och att om det uppträder en situation där motparten inte agerar undvikande att det då är en betydligt större risk att det sker en olycka?

Om man inte har kapacitet kvar för att hålla farten, hur mycket kapacitet finns

det då för backspegeln, skyltar, korsande vägar, fantasi kring den övriga trafikens troliga handlingar, etc? Bara under förra veckan hade jag två incidenter där förare svängde över/korsade min körbana så att jag fick bromsa, och i båda fallen satt han/hon med en lur vid örat.

Mvh Håkan Malmqvist

När jag köpte min nuvarande bil (en Skoda Octavia Elegance) beställde jag även farthållare, mest för att den var så billig (1600:-). Löjligt att den inte var standard på Elegance-modellen när nästan all annan utrustning var det? Nåväl, efter klimatanläggningen är det min favoritfunktion i bilen - det finns inget skönare än en farthållare på långresan. Hastigheten blir jämn, lagom hög och du slipper kramp i högerbenet! Att det skulle vara negativt för trafiksäkerheten tror jag inte på, tvärtom kan man ju koncentrera sig ännu mer på ratten och vägen och det är ju trots allt det viktigaste.

Med vänlig hälsning Max Aldén

ARTIKELN HANDLAR OM

Bilar