Saab 9-3 får fem stjärnor i krocktest

Nya krockfilmer från EuroNcap presenteras i dag

Saab 9-3 testades i EuroNcap. Resultat: fem stjärnor.
MOTOR

De senaste siffrorna från krocktestprogrammet Euro NCAP bjuder på flera nyheter.

Saab 9-3 är första svenska bil som får 5 stjärnor. Och Renault Mégane, nyligen utnämnd till Årets bil, är den första lilla familjebilen som får full pott.

Det europeiska krocktestprogrammet Euro NCAP är i dag den vägledande mätningen för bilindustrin.

Få har hittills fått toppbetyget 5 stjärnor, men i den senaste mätningen når hela fyra bilar ända fram (Mercedes E-klass, Renault Mégane, Renault Vel Satis och Saab 9-3).

Inga skrällar

Den första svensktillverkade bilen – Saab 9-3 – har därmed fått fem stjärnor och för första gången har en bil ur kategorin små familjebilar – Renault Mégane – fått det samma. Trots det handlar det inte om några skrällar.

- Det hade varit en skräll om Saan 9-3 inte fått fem stjärnor. Det var nästan lika väntat att Renault Mégane fick det, säger Aftonbladets Robert Collin.

- Det är säkra bilar. De klarar sig bra i de prover som är viktiga i Euro NCAP, vilket är frontalkrock och sidokrock. Man överlever en ganska kraftig krock, utan invalidiserande skador.

Pekpinne för industrin

Euro NCAP fungerar också som en pekpinne för bilindustrin – många tillverkare prioriterar det som ger poäng. En nyhet är att bältespåminnare ger en extra poäng, vilket hjälpt de fyra 5-poängarna.

- Det är glädjande att inte mindre än nio bilmodeller har bältespåminnare i denna omgång. Detta svenska initiativ kommer ge god säkerhetsutveckling på några års sikt, säger Anders Lie, trafiksäkerhetsexpert vid Vägverket, i en kommentar.

"Pekpinnen har en risk"

De flesta som dör i en krock sitter oskyddade och Robert Collin är nöjd med utvecklingen. Samtidigt ser han ett problem med Euro NCAP starka ställning:

- Pekpinnen har en risk. De tillverkare som aldrig har brytt sig om säkerhet fokuserar bara på det som ger poäng, säger Robert Collin.

- Pisksnärtsskydd är inget krav och de flesta saknar detta. Men Saab och Volvo som alltid har jobbat med säkerhet har det. Det ligger i linje med deras tänkande.

Säkra för fotgängare

I det senaste testet delar Euro NCAP dessutom ut stjärnor över hur säkra bilarna är för fotgängare.

- Tidigare har man bara tittat på säkerheten för de som åker i bilen och dessutom utgått från att de har bältet på sig. Nu kräver Euro NCAP dels att folk har bälte på sig och dels att de man kör på ska överleva, säger Robert Collin.

Resultaten är överlag låga. En anledning är att krockzonen mellan motorhuv och det hårda motorblocket i dag är så liten. Bilar som Saab 9-3 byggdes dessutom innan det gick att få stjärnor för skydd av fotgängare.

Euro NCAP resultat november 2002:

Stjärnorna gäller ”skydd i bilen” och ”skydd av fotgängare”.

Mattias Lundell

ARTIKELN HANDLAR OM