Nya 9-3 kan SÄNKA Saab

Robert Collin: Bilen som blir en nytändning dröjer till 2006

MOTOR

Det är inte självklart att nya 9-3-modellen tar Saab ut ur krisen.

Tvärtom är det möjligt att den nya bilen gör ont värre.

Foto: Pernilla Wahlman

Nya 9-3 är en mycket bra bil. Den har fina kör-egenskaper, som en Saab ska ha, och den har säkert hög tillförlitlighet, det har Saab nu mera. Många tycker den är snygg och den fick högsta betyg i krocktestet Euro Ncap. En bra bil, kort sagt.

Men hur ska den ta Saab ur krisen?

- Saabs problem är att vi säljer för få bilar, sa vd Peter Augustsson i går. Och han får medhåll av analytiker.

Men det verkliga problemet som ingen tycks se är ju att Saab tillverkar bilar som inte går att sälja!

Gamla 9-3 var inte tillräckligt bra och den större 9-5 är inte heller tillräckligt bra.

Är nya 9-3 tillräckligt bra? Ja, kanske, men på tok för lik 9-5 både i form och storlek!

Måste jobba på sin särart

I stället för att hitta nya kunder och öka försäljningen, som Peter Augustsson hoppas, kommer nya 9-3 att kannibalisera på sin något ålderstigna storasyster.

Trenden syns redan och nu drar Saab ner på tillverkningstakten av 9-5, från tvåskift till enskift.

I stället för att öka försäljningen riskerar 9-3 att minska försäljningen ytterligare!

Att vara en liten tillverkare ställer speciella krav. Att bygga likadana bilar som alla andra är uteslutet. Men det är just det Saab gör just nu. Varken 9-5 eller 9-3 sticker ut tillräckligt för att attrahera köparna. Varför köpa en Saab när en Volvo eller en BMW är minst lika bra?

Saab måste jobba på sin särart. Bilarna måste bli mer egensinniga. Tydliga. Uttrycksfulla i både form och andra egenskaper.

Halvkombikarossen var typisk för Saab.

Den har Peter Augustsson och hans grabbgäng från Volvo skrotat utan att förstå att Saab ju var både förarens bil och en praktisk familjebil på en gång.

Peter Augustsson försöker göra Saab till enbart förarens bil. Men det är en nisch som BMW tagit hand om för länge sen, därför kommer försöket att misslyckas.

Drastiskt besked nödvändigt

Och marknadsdirektören Mikael Eliasson ställde om marknadsföringen mot nyrika yuppier som aldrig haft ett förhållande till Saab. Hundratals miljoner hann rinna ut till ingen nytta innan General Motors gav honom sparken i går.

Det drastiska beskedet i går var nödvändigt för att rädda Saab, men räkna inte med snabba resultat.

9-3 Sport Sedan räddar inte Saab, inte heller cabben som kommer nästa år och knappast kombin år 2004.

Först 2005 eller 2006 kommer den läckra fyrhjulsdrivna halvkombin

9-3X ritad av nye designchefen Michael Mauer.

En bil med allt egensinne som karaktäriserar en riktig Saab. Den kan bli nytändningen som Saab behöver.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM