SUVeränt av Volvo

XC 90 blev årets jeep på bilsalongen i Detroit

1 av 7 | Foto: Lennart Pettersson
svensk vinnare Volvochefen Hans Olov Olsson och Hans Wikman som ansvarat för XC 90-projektet med trofén ”Truck of the year in North America”. Volvojeepen har redan vunnit flera liknande utmärkelser i USA under hösten och försäljningen överträffar alla förväntningar.
MOTOR

DETROIT.

Volvos XC 90 korades till årets jeep i Nordamerika – en utmärkelse med minst lika mycket tyngd som Årets bil i Europa.

GM-chefen Bob Lutz hade bänkat sig längst fram vid prisceremonin. Han såg både bestört och arg ut när priset gick hans Hummer H 2 förbi.

- Nej, jag blev inte sur, sa han efteråt till Aftonbladet. Men nu gäller det vad köparna säger. Vi tillverkar 1,4 miljoner SUV (jeepar) om året, mer än hela Volvos och Saabs sammanlagda produktion!

Vic Doolan, vd för Volvo Nordamerika, sa:

– Vi kommer inte att sälja fler XC 90 på grund av priset. Vi säljer redan allt som Hisingen hinner producera, just nu är väntetiden fyra månader. Men utmärkelsen kan ge draghjälp åt de andra Volvomodellerna.

Ford tog salongen som avstamp för sitt 100-årsfirande som biltillverkare. Det var i Detroit Henry Ford började bygga bilar, det var här han uppfann det löpande bandet och det var här hans T-Ford gjorde succé.

Ford presenterade ett antal spännande konceptbilar men den stora publiken bestående av biljournalister och Fordfolk från hela världen förhöll sig aningen avvaktande.

Fords ekonomi är hårt ansträngd, ekonomichefen fick sparken dagarna före salongen och ingen vet hur många av showbilarna som Ford orkar ta i produktion.

Hos Chrysler var applåderna ännu lamare när ett antal redan kända produktionsbilar rullade förbi.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM