Sveriges okände superduperchef

Dään Oöörbin från Markaryd basar över prestigebilar som Aston Martin och Jaguar

MOTOR

Dan Werbin, 58, är förmodligen Sveriges mesta doldis på den internationella bilhimlen.

Det är han som rattar Fordkoncernens lyxbilar i USA.

- Volvo är favoriten, säger svensken vars namn uttalas Dään Oöörbin i nya hemlandet.

Volvo?

Foto: Fatima Hallström
Namn: Dan Anders Werbin. Ålder: 58. Familj: Hustrun Gigi, revisor. Husdjur: Kolibrier i trädgården. Bor: I villa i Huntington Beach, Kalifornien, och Björboholm utanför Göteborg. Tjänar: Tillräckligt, men har inte råd att köpa hus med strandtomt vid Stilla havet. Språk: Svenska, engelska, tyska, franska och lite japanska. Golfhandikapp: Ja, men spelar hellre tennis eller seglar. Passion: Bilar. Tjänstebil: Omväxlande Volvo, Land Rover, Jaguar och Aston Martin. Aktuell: Ny chef för Fords lyxbilsgrupp, Premier Auto Group, i Kalifornien, USA.

På visitkortet står det Executive Director, Premier Automotive Group. Det betyder att Dan Werbin är högs-te chef för Fords lyxbilsdivision där Aston Martin, Jaguar, Land Rover och Volvo ingår.

- Jag vet inte vad titeln översätts till på svenska, säger han.

Om han fått jobbet lite tidigare hade han haft ett ännu större imperium att härska över. Lincoln och Mercury ingick, till helt nyligen, i PAG:s sfär. Nu har Lincoln flyttat tillbaka hem till mamma Ford i Motown (Detroit) i Mellanvästern.

- De säger själva att det är en amerikansk lyxbil och tar konsekvenserna av det. Det är logiskt att de amerikanska märkena kör ihop, tycker Dan Werbin.

Vad innebär ditt nya jobb?

- Jag ska se till att vi drar nytta av storskaligheten som Ford ger oss, men samtidigt se till så varje märke behåller sin särprägel och identitet.

Hur många bilar säljer du på ett år i USA?

- I år säljer vi drygt 210 000 bilar, lite fler än hälften är Volvobilar.

I Sverige säljer Volvo runt 50 000 nya bilar varje år. Totalt säljs det cirka 16 miljoner nya bilar i USA per år. PAG:s andel är cirka 1,5 procent.

Handlar ditt jobb om att sälja så många bilar som möjligt?

- Inte enbart. Visst ska vi dra nytta av en gemensam försäljningsorganisation och göra gemensamma aktiviteter. På sikt handlar det även om andra synergieffekter.

- Vi har en gemensam ekonomiavdelning och importorganisation. Genom att köpa in komponenter gemensamt kan vi få ner produktionskostnaderna. Det vi kan göra storskaligt försöker vi göra.

Betyder det att Jaguar och Volvo får samma reservdelar?

- Nja, snarare gemensamma komponenter.

Delar ni forskningsprojekt också?

- Ja, speciellt när det rör forskning kring bränsleceller som handlar om hundratals miljoner dollar. Då är det skönt att ha en stor organisation som Ford bakom sig.

Är du rädd att Ford får för stort inflytande på Volvo och de andra?

- Nej, de har köpt attraktiva varumärken och förstår att de måste vårda dem för att de ska fortsätta vara attraktiva.

I nya Bondfilmen kör James Bond en Aston Martin och de andra PAG-bilarna är också inskrivna i handlingen, liksom Ford Thunderbird. Är det din förtjänst?

- Nej, det var före min tid som chef. Men jag är glad att Bond åter kör Aston Martin, det är naturligt.

Hur gick det till när du fick jobbet som chef för PAG?

- Det växte fram.

Så du fick aldrig ett direkt erbjudande?

- Nej, egentligen inte. Det föll sig naturligt. När jag var chef för Volvo i Japan (1996-2001) jobbade jag med att flytta ihop de olika PAG-företagen under ett och samma tak, så jag har god erfarenhet därifrån.

Dan Werbin är van att flytta. Det kom med modersmjölken. Så lite snurr i företaget rör honom inte.

Byggde egna bilar

- Pappa var vägingenjör och platschef på olika orter i Sverige. Jag föddes i Ljungby, men växte upp i Markaryd, Laholm, Varberg, Huskvarna, Jönköping och Linköping.

Har du byggt någon bil själv?

- Ja. Tillsammans med min barndomsvän Holger Brånby byggde jag 8-10 bilar när vi var i 20-årsåldern. Det var sportbilsprototyper med Corvette-motorer i. Vi byggde på helgerna och sålde dem till bilentusiaster. Bilarna fick heta Reva efter gården utanför Linköping, där vi byggde dem. Två designteam kom och tittade på dem, det var vi stolta över.

Dan Werbin bläddrar igenom sin plånbok för att se om han har en bild på Revan.

- Jag måste ha plockat ur den.

Dan arrangerade även bilutställningar i Linköping i den här vevan. På en utställning träffade han Gigi, kvinnan han fortfarande är gift med. Sedan de första hemmabyggena har Dan Werbin varit med om att bygga många svenska bilar. Han var ordförande i projektstyrelsen för Volvo 850 och projektdirektör för V40. Han har varit vice vd för Volvo personvagnar och vd för Volvos organisationer i Holland, Japan och Nord-amerika - bland annat.

Unik Volvoarkitektur

Och han har påverkat hur Volvobilarna är konstruerade. Den tvärställda radmotorn är hans idé och något han är stolt över.

- Det är en unik Volvoarkitektur som går igen i alla bilar. Den tvärställda motorn ger bättre energiupptagning och turboeffekt utan att bilen blir för lång. Utsläppen blir låga och krocksäkerheten hög. Dessutom får man bättre utrymme i bilen. Nackdelen, åtminstone i Japan och på några andra platser i världen, är att bilen blir bred.

Du har gjort det mesta, vad driver dig vidare?

- Nyfikenhet och min egen önskan att utvecklas och lära mig nya saker. Det är viktigare än karriären.

Vad är din styrka?

- Jag tycker om bilar. Och så är jag en bra strateg.

Vad kör du själv?

- Just nu en Volvo S80, för ett par veckor sedan var det en S60 och dessförinnan en Jaguar.

Hur ofta byter du tjänstebil?

- En gång i månaden kanske. Jag behöver känna bilarna i företaget.

Beskriv "dina" bilar med tre ord:

- Säkerhet, miljöhänsyn, kvalitet.

Jaguar?

- Sofistikerad, sportig, elegant.

Aston Martin?

- Du sätter gränsen.

Land Rover?

- The best 4 by 4 by far. Det blev visst fler ord, men det är en bra slogan.

Kommer du att flytta tillbaka till Sverige?

- Det vet jag inte. Vi har fortfarande vårt hus kvar i Björboholm, så rötterna finns kvar och vi åker hem regelbundet och hälsar på.

En jättego" människa

På ett runt besöksbord i Dan Werbins kontor på femte våningen på One Premier Place i Irvine, en välmående förstad till Los Angeles, där höga palmer vajar utanför fönstret, står ett stort flerfärgat glasfat.

Dan Werbins chefsrum är anspråkslöst men elegant. Skrivbordet är rent och böckerna som står i bokhyllan ser alla ut att handla om bilar. PAG-chefen matchar bilden av rummet: allt är väl avvägt. Skjortans ljusblå färg plockas upp i kubmönstret på hans slips. Byxorna med ett mycket diskret rutmönster är välpressade och bältet har precis samma bruna nyans som skorna.

Han är både välkammad och välrakad.

Den perfekta bilden som Dan Werbin utstrålar har i vissa kretsar gett honom smeknamnet Ken (som i Barbies fästman).

- Det är lätt att bli lurad. Han är en jättego" människa, en riktig bilentusiast och duktig strateg, berömmer Lars-Erik Lundin som i dag basar över VMCC, Volvos designstudio och think-tank i Kalifornien som en gång grundades av Dan Werbin.

Fakta om PAG - Fords lyxbilsflotta

Diana Ljungaeus ([email protected])