Här är BMW:s hemliga bilar

1 av 3 | Foto: TOBIAS HANSSON
PÅ VÄG TILL VINTERN I NORR Två lätt maskerade prototyper av BMW:s kommande 5-serie (t v) och den nya 6-serien är på väg till Norrbotten för vintertest. 5-serien får enligt uppgift premiär redan i sommar. 6-serien fyller ett tomrum i dagens BMW-program. Förhandsuppgifterna talar om en utpräglad körmaskin som utmanar Porsche 911 och Mercedes SL. Den uppmärksamme Aftonbladetläsaren Tobias Hansson hittade bilarna i Fjärås söder om Göteborg.
MOTOR

Här vintertestar tyska lyxbilstillverkaren BMW sina nya hemliga modeller i Sverige.

En uppmärksam läsare avslöjade nya 5-serien och 6-seriekupén som båda ska presenteras senare i år.

Aftonbladet kan i dag visa de unika bilderna.

Nya 5-serien ska enligt inofficiella uppgifter premiärvisas på bilsalongen i Frankfurt i höst.

Men enligt de senaste ryktena försöker BMW få bilen klar tidigare för att möta ärkerivalen Mercedes succé med nya E-klass. Nuvarande 5-serien har tappat i popularitet.

7-serien för vågad

Den nya bilen får drag av stora lyxiga 7-serien men formerna blir mer sparsmakade. Chefdesignern Chris Bangle fick en hel del kritik för nydanande 7-serien som var lite för vågad i tyskarnas smak.

Den nya BMW:n får som vanligt en lång motorhuv för att härbärgera raka sexcylindriga motorer och V-motorer med åtta, tio och kanske tolv cylindrar, men i basversionen blir det gott om plats för en liten fyra.

Kupéutrymmet blir inte klassledande. Fram blir det gott om plats men baksätet blir kompakt.

Utmanar Porsche

För dem som har ännu mindre behov av utrymmen kan nya 6-seriekupén vara ett alternativ.

Det mesta av tekniken med viktbesparande aluminiumkonstruktioner kommer från 7-serien och huvudkonkurrenterna heter Mercedes SL och Maserati Coupé men även Porsche 911 får se upp.

6-serien, som också kommer som cabriolet, har en del drag av konceptbilen Z9 som visades i Frankfurt 1999 men blir mer klassisk och mindre aggressiv i formerna.

Alla biltillverkare vintertestar prototyper i Lappland.

I vanliga fall kör BMW sina hemliga prototyper till testanläggningen i Arjeplog på täckta lastbilar, men ibland är det ont om tid.

Då hinner man inte med de långsamma lastbilstransporterna. Då tar man risken att bli upptäckt och kör norrut i konvojer.

Testar under resan

Fördelen är att man hinner med en hel del testarbete på den långa resan genom Sverige.

Nackdelen är att nyfikna

bilentusiaster trots allt riskerar att avslöja sånt som tillverkaren vill hålla hemligt.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM