VW:s ägare minst nöjda

Får sämst betyg i Motormännens enkät – för sjätte året i rad

sämst – och bäst VW Polos ägare var de minst nöjda i Motormännens stora nybils enkät – Mazda 626 hade de mest nöjda.
MOTOR

Problemen för Volkswagen fortsätter.

För sjätte året i följd får koncernens märken sämst betyg i Motormännens stora nybilsenkät.

I topp ligger Mazda 626 och flera Toyotamodeller.

När de svenska bilägarna själva sätter betyg på verkstads- och servicekvalitet efter ett års nybilskörning är katastrofen åter ett faktum för Volkswagen.

På frågan "Hur nöjd är du med verkstadspersonalen" hamnar VW, Skoda och Audi på fem av de sex sämsta placeringarna. Av de 46 bilar av årsmodell 2002 som ingår i rapporten får VW Polo absolut sämst betyg, och hamnar på sista plats i samtliga kategorier.

– Det är anmärkningsvärt att Volkswagengruppen fortfarande befinner sig i botten efter de planer de lade fram för några år sedan för att bli bäst på servicesidan, säger Ulrika Kampf konsumentchef på Motormännens Riksförbund.

Att vända en negativ utveckling är mycket svårt. Det har Volkswagen verkligen fått lära sig den hårda vägen.

– Men resultatet är förvånande. Vi hade väntat oss ett bättre resultat efter de senaste årens omfattande insatser, suckar Ingemar Hellgren informationschef på Svenska Volkswagen.

Enligt Ingemar Hellgren har man lyckats kapa kötiderna väsentligt. Ned till fem dagar i genomsnitt i landet och till cirka tio dagar i storstäderna.

Målet - att bli Sveriges bästa serviceorganisation - ligger fortfarande långt bort.

Men det är inte bara Volkswagen som har problem med sina verkstäder. Stora svårigheter att erbjuda bra service har även Volvo/Renault-verkstäderna. Av listans tolv sista platser intar man hela fem. Storsäljaren Volvo V70 hamnar tillsammans med S/C70 och S/V40 en bra bit under medelbilen.

Ett annat bilmärke med begynnande problem är Peugeot, inte minst populära 206 som tappar stort jämfört med föregående kartläggning.

Motormännens nybilsenkät har besvarats av 14 121 bilägare.

Hur nöjd är du med verkstadspersonalen?

Betyg på en skala från 1 till 10.

Hur nöjd är du med försäljarens bemötande?

Betyg på en skala från 1 till 10.

Ägarna har fått vänta länge för att få in bilen på verkstaden

Andel ägare som råkat ut för dåligt verkstadsarbete

Andel ägare som anser att verk- staden ej utfört beställt arbete

Sven-Anders Eriksson