8 billiga sommarbilar

Hitta din semestertransport

MOTOR

En bil gör sommaren (ännu) bättre.

Utnyttja de varma dagarna till att göra dagsutflykter på landet. Eller dra ut på turné och hälsa på släkt och vänner.

Här är åtta begagnade sommarbilar som inte kostar skjortan.

ladda hem

Pris 10 kronor – betala med mobilen.

Då eftertraktad prestigebil, nu ofta sönderkörd busbil bland 18-åringar. Men ett välvårdat exemplar, helst fyrdörrars, är ett både ekonomiskt och tryggt köp. Finns från 15 000 kronor i hyfsat skick.

Billig, okomplicerad.

Lömsk på vintern, trång.

Vågar du dig på denna udda franska långlimpa med raffinerad teknik och gashydraulisk fjädring? Om så är fallet har du dig en stilig och ytterst bekväm långfärdsbil. Kombimodellen Break sväljer stora lass. Från 15 000 kronor.

Billig, komfort, utrymme.

Dålig kvalitet, känslig fjädring, strålkastare.

Gedigen och trygg bruksbil med utsökta vinteregenskaper. Priserna kan vara hur låga som helst. Sök en fint vårdad bil med få ägare – eller en tvådörrars sedan, den är med största säkerhet pensionärs-körd. Se upp med turbomodeller som rullat långt. Kan köpas från tusenlappen!

Billig, lysande vinterbil.

Dålig handbroms, glappa spindelleder, växellådan.

Välj begagnad Fiat och du får en tre år nyare bil för samma peng jämfört med de flesta konkurrenter. Andrahandsvärdet är gynnsamt lågt för dig som köpare. Kör du korta sträckor och behöver en oöm och praktisk liten bil är Punto ett bra val. Vänd blicken mot Sydeuropa och det myllrar av Punto-bilar överallt. Och en miljon italienare kan väl inte ha fel? Från 25 000 kronor får du en smidig citybil som är modern, rymlig och krocksäker. Dubbla krockkuddar var standard i Sverige. Karossen är galvaniserad vilket håller rosten borta.

Den minsta motorn, Punto 55, räcker väl till i stadstrafik.

Pangpris, bra innerutrymmen, driftsekonomi.

Kärvande bromsar, dåligt värmepaket.

Barnsjukdomarna blev en förbannelse, Omega är fortfarande iskall på marknaden. Men de är ju åtgärdade nu. Prisfallet gynnar dig som gillar tysk präktighet och spatiösa utrymmen. För 25 000 får du ett fint välskött exemplar.

Utrymmen, komfort, låga driftskostnader med fyrcylindrig motor.

Småfel, rost, kärvande bromsar och styrleder.

Lika problemfri som färglös. Lanserades lite tveksamt som femdörrars ”sportkupé” – men visst, 1,8-litersmotorn gör bilen någorlunda underhållande. Kostar från 20 000 kronor och uppåt.

Hållbar, driftsekonomi.

Bromsar, kolla avgasvärden.

Detaljkvaliteten är inte hundra. Inredningen skramlar, men några större fel drabbas inte 405:an av. Här åker du många mil billigt. Från 10 000 kronor.

Bekväm, kul vägegenskaper, total-ekonomi.

Dåliga bromsar, hjullager.

Stjärnprydd mellanklassare från Mercedes, vanlig på Varaslätten. Trötta fyrcylindriga motorer från 1,8 liter. Satsa hellre på Champagnemetallic och halvskinn än 16-tummare och kjolpaket. Runt 15 000 kronor kostar ett välskött exemplar.

Driftsäker, bra kvalitet.

Gubbkänsla, trång, lite utrustning.

David Lilja

ARTIKELN HANDLAR OM