Så säkra är de nya bilarna

Sex modeller får toppbetyg i krocktest – hela listan

Foto: Volvo
en säker svensk Volvo XC 90 får tillsammans fem andra bilar toppbeyg i Euro Ncaps krocktest.
MOTOR

STOCKHOLM

Övriga biltillverkare fick ingen ro när Renault Laguna för ett par år sedan som första bil fick högsta betyg i Euro Ncaps krocktester.

På torsdagen kunde Vägverket presentera sex nya bilmodeller med fem stjärnor, däribland Saab 9-5 och Volvo XC 90.

Euro Ncap är den europeiska testorganisation som på senare tid fått allt större betydelse för marknadsföringen av nya bilar. Det som testas är hur bilmodellerna klarar frontal- och sidokrockar och hur de är konstruerade för att minimera skadorna vid en kollision med fotgängare eller cyklist. Bilar som har tydliga varningssystem för bältesanvändning premieras också.

För bara några år sedan låg betygssnittet på två-tre stjärnor, men i dag behövs minst fyra stjärnor för att en bil ska kunna göra väsen av sig. Sedan Laguna fick högsta betyg för ett par år sedan har utvecklingen gått fort och i dag finns det ett dussintal femstjärniga bilar av olika storlek på marknaden. Det som gett många den sista stjärnan är just bältesvarnarna.

Ketchupeffekt

Euro Ncaps svenska samarbetspartner Vägverket presenterade på torsdagen sex nya bilar med högsta betyg: Toyota Avensis, Saab 9-5, Peugeot 807, Renault Espace, BMW X-5 och Volvo XC90.

Vägverkets trafiksäkerhetsexpert Anders Lie talar om en ketchupeffekt och det är inte fråga om att bilbranschen bara försöker tillfredsställa den säkerhetsmedvetna svenska marknaden, understryker han.

– Det har ett oerhört stort marknadsgenomslag och jag tror inte att bilindustrin gör så här stora ansträngningar bara för den svenska marknaden.

Mycket återstår

De senaste årens framsteg har lett till att många bilar i dag är riktigt säkra vid frontal- och sidokollisioner. Det finns dock många andra områden där mycket återstår att göra, påpekar Lie.

– Det finns tre viktiga områden. Det första är pisksnärtskador där bilen spelar en avgörande roll. Det andra är skyddet av barn som varierar stort mellan olika tillverkare. Till sist har vi alla som finns utanför bilen, det kan vara andra bilister men framför allt fotgängare och cyklister.

Enligt Anders Lie finns det i dag ingen anledning för vare sig företag eller privatpersoner att köpa en bil som fått få stjärnor av EuroNcap.

– Jag skulle inte tveka att köpa en femstjärnig bil om det finns i den storleksklass jag är intresserad av. Nu är det så att de flesta femstjärniga bilarna är lite större, och skulle jag köpa en lite mindre bil så skulle jag välja en av de bättre fyrstjärniga. De här resultaten är för viktiga för att man inte ska bry sig om dem.

Euro Ncaps betyg

Björn Ewenfeldt/TT