XC50. Lilljeepen redan nästa år

Foto: Illustration: AFTONBLADET
Takbågar blir standard Radioantenn a la hajfena Höjd markfrigång Fyrhjulsdrift från Haldex Oömma plastdetaljer Konkurrenter till XC50: BMW X3, Landrover Freelander, Toyota Rav4
MOTOR

Väntetiden på Volvos stora jeep XC90 är fortfarande ett år. Den som väljer mullekombin XC70 får vänta nästan lika länge.

Därför är det helt naturligt att Volvo också gör en Cross Country-version av V50.

Omgörningen blir av samma typ som i XC70 med fyrhjulsdrift från Haldex, höjd markfrigång och oömma plastdetaljer överallt där man kan skrapa i.

Fjädringen i XC70 som är extremt mjuk och följsam har fått en del kritik, i XC90 är den betydligt hårdare utan att vara stötig. I XC50 blir fjädringen medelmjuk i ett försök att kombinera bra egenskaper och komfort på dåliga vägar med bibehållen kontroll på landsvägen.

Interiört blir det grovt läder med synliga sömmar och självklart den "flytande" instrumentpanelen som löper likt en bockad plåtbit från instrumentbrädan ner mot kardantunneln.

Robert Collin