Daniel - svensken bakom nya C-Max

Drömprojekt för 30-årige bildesignern

Daniel Paulin, 30, bildesigner.
MOTOR

30-årige göteborgaren Daniel Paulin klev direkt från skolbänken till designavdelningen hos Ford.

Att som första uppgift få totalansvaret för en ny bilmodell är nära på unikt.

Ford C-Max.

Det måste vara en dröm för en ung designer?

- Jo, det är en dröm och ganska ovanligt också. Oftast är exteriören uppdelad på flera designers, men jag har faktiskt gjort alltihop. Från grundkoncept till alla detaljer, till och med fälgarna har jag ritat.

Vad har du för bakgrund?

- Två år på Chalmers som maskiningenjör - vilket jag haft mycket nytta av - och sedan två tuffa år på Art Center College of Design, först i Schweiz och sedan i Los Angeles. Jag har jobbat hos Ford i fem år, i Detroit och i Köln.

Är det inte ovanligt med svenskar som designers?

- Jo, vi är inte så många, åtminstone inte utanför Sverige. Men det finns heller inte så många jobb att söka, hos Ford är vi bara sju exteriördesigners. Roligt nog är det en svenska, Charlotte Sjödell, som är chef för färg och materialval för inredningen.

Hur lång tid tar det från första skissen till färdig bil?

- Hela projektet har tagit tre år. Själva ritandet tar bara några månader, sedan är det långa diskussioner och möten med alla berörda parter. Det är många beslut längs vägen fram till färdig bil. Inte enbart om design och form, utan ofta handlar det om att vara en praktisk "problemlösare". Det viktiga är att ha ett starkt grundkoncept som alla förstår, då är det mycket enklare att jobba mot ett gemensamt mål.

Pär Brandt ([email protected])