Nya lilla Volvon klarar krocken

Kompakt men ändå minst lika säker som större bilar

1 av 2 | Foto: LENNART PETTERSSON
Nya Volvo S 40 träffas i sidan av syskonet XC 90. Det skiljer runt 700 kilo mellan de två fordonen, men ändå skulle föraren i den lilla bilen troligen klara sig från krocken med blåmärken och något brutet revben. Odemolerad Volvo S 40 till höger.
MOTOR

GÖTEBORG

Den tunga terrängbilen kör i 50 km/tim rätt in i sidan på din lilla bil - men du får bara några blåmärken.

Nya Volvo S 40 är förmodligen världens säkraste bil i klassen, lika säker som Volvos stora modeller.

Utmaningen när Volvos nya småbil konstruerades var att den skulle vara lika säker som de stora bilarna. Trots cirka 15 cm kortare frontparti och trots ett par hundra kilo mindre vikt skulle den ge samma skydd vid en krock.

- Vi lyckades, säger Ragnar Crona som jobbat med krocksäkerheten. I en frontalkrock mellan en liten S 40 och en stor S 80 skulle jag sätta mig i S 40:n.

Fyra sorters stål

För att klara krockkrafterna i en frontsmäll har Volvo konstruerat en helt ny typ av deformerbar struktur och man använder fyra typer av stål för att ta upp krockkrafterna.

I sidokrocken handlar det om att ta upp krafterna med hjälp av ännu mindre deformation. Ovanligt kraftiga dörr- och takstolpar tillsammans med en kraftig struktur i golvet gör att den påkörande bilen inte tränger in för långt. Dessutom skyddas människorna i bilen av sidokrockkuddar och krockgardiner.

"Nästan oskadd"

I går visade Volvo hur säker den nya modellen är. SUV:en XC 90 körde i 50 km/tim rätt in i sidan i en S 40 som kom körande i 25 km/tim.

2,2 ton SUV in i 1,5 ton småbil - för ett par år sen hade resultatet blivit fatalt. Men så måste det inte vara längre.

- Jag tror att föraren i S 40 skulle kliva ur bilen i det närmaste oskadd, säger Ragnar Crona. Kanske med ett brutet revben och lite blåmärken, men inte mer.

Styv kaross avgörande

I en så pass säker bil som en ett par år gammal Volvo S 40 skulle föraren vara död eller allvarligt skadad. Samma sak i de flesta bilar som rullar i Sverige.

Utan krockgardin klarar man sig inte, men inte ens alla krockgardiner och -kuddar i världen räcker om karosstrukturen är för klen. Det är den i oroväckande många bilar.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM