Duetten jubilerar

Volvos första herrgårdsvagn fyller 50 år

Volvo duett tillverkades 1953 till 1969. Detta exemplar rullade av bandet 1965.
MOTOR

För 50 år sedan lades grunden till Volvos framgångsrika herrgårdsvagnar.

Bilen hette Volvo Duett och visade sig vara en seglivad arbetshäst.

Nästan 100.000 exemplar hann rulla ut från fabriken under denna svenska bilklassikers 16-åriga livstid.

Bakom Duetten finns Volvos personbil PV444, som presenterades 1944 men tillverkad först från 1947.

Succén för PV:n var omedelbar och snart insåg Volvo att det också fanns ett behov av en mindre "laståsna", en bil med flak eller skåpkarosseri.

Inget lämpligt chassi fanns till hands och Volvo byggde ett med utgångspunkt från främre delen av PV444-karossen.

Produktionen gick på högvarv och i början av 1952 hade Volvo ett lager av 1.500 osålda chassin. Det bekymrade den ene av Volvos grundare, Assar Gabrielsson, som skyndade på tillverkningen av en egen skåpbil.

En bra herrgårdsvagn

Uppdraget att rita en skåpkaross gick till ingenjören Erik Skoog som även hade arbetat med att utveckla PV 444. Han började med att skissa på en skåpvagn, men såg snart att det också skulle kunna bli en bra herrgårdsvagn. Han gjorde en ritning i två varianter i skalan 1:5.

Det intressanta i sammanhanget var att han var konstruktör, inte bildesigner. Ändå ritade han så rätt att bilen bara genomgick smärre kosmetiska förändringar genom åren. Den enda modifieringen av Duetten var att den fick en odelad vindruta efter sju års produktion.

Skoog började arbeta med uppgiften den 2 maj 1952. Redan i slutet av månaden visade han resultatet för Gabrielsson som genast godkände det.

Den första bilen, en lastbilsregistrerad herrgårdsvagn, rullade av bandet den 4 juli 1953 och levererades till just Assar Gabrielsson. Modellen kallades PV 445 DH.

Volvo Duett blev genast mycket populär. Marknadsföringen både i Sverige och utomlands anspelade på att man fick två bilar i en - duett på svenska och duet på engelska. Den 19 juli 1955 visades ytterligare en version, 445 PH, där bokstäverna stod för personherrgårdsvagn.

Duetten svalde oanade mängder bagage, mycket tack vare karossens raka sidor och den rejäla höjden i lastrummet. Nyttolasten uppgick till 510 kilo. I lastutrymmet fanns elegant fernissade trälister som bagaget kunde glida på.

Stor efterfrågan

Efterfrågan var så stor att fabrikerna i Olofström och Karlshamn hade svårt att hänga med. I reklamen kunde man bland annat läsa att Duetten var "en vagn som Ni har dubbel användning för; smidig och snabb skåpbil på arbetstid, rymlig och bekväm som en personvagn på fritid".

Duetten levererades de första åren i tre färgkombinationer: röd/beige, livréblå/beige och grå/beige.

1958 var det dags för en del exteriörförändringar, bland annat ersattes de små ovala baklyktorna av rektangulära.

Vanligtvis moderniserades Duetten något eller några år efter PV-n, som när den hela vindrutan 1958 kom på PV-n och två år senare på Duetten. År 1960 slopades också namnet Duett, bilarna fick i stället beteckningen P 210.

Våren 1962 fick Duetten Volvos välkända B18-motor på 75 hästkrafter. Samma år lanserades en annan Volvoklassiker, Amazonen, som herrgårdsvagn och därmed såg Duettens dagar ut att vara räknade. Men icke, inte ens när Volvo 145 lanserades 1967 togs Duett ur produktion.

Den sista Duetten, i mörkblå lack, byggdes den 19 februari 1969 och rullades direkt till Volvos historiska samlingar. Då hade Volvo PV varit nedlagd i flera år.

Duetten var inte bara en symbol för folkhemmet under 1950- och 1960-talen utan lade också grunden till Volvos stolta tradition som kombitillverkare.

Dagens barnbarn till Duetten heter V70 och XC90.

Fakta:

aftonbladet.se/TT