Ferrari Enzo – en dröm för 6,5 miljoner

MOTOR

Vart åttonde år, ungefär, spottar Ferrari ur sig en ny delikatess. Och varje gång suckar vi hänfört: "...nästan som i Formel 1."

När det gäller Ferrari Enzo finns det mycket fog för påståendet eftersom själva grunden, kolfibermonocoquen, har lånat sin grundstruktur från Formel 1-bilen Ferrari F140.

Michael Schumacher har de facto deltagit i utvecklingen av Enzo. Schumi har ett otal gånger kört, utvärderat och givit sina synpunkter.

Teamet bakom Enzo har fyllt bilen med massor av läckerheter. Fem dioder i rattkransen lyser upp var femhundrade varv och talar om att det är dags att växla (med paddlar), det finns små rattar i kanten av rattcent-rum där föraren kan justera antisladdsystem, stötdämparkarak-tären och växlingsingrepp. Och inredningen är rena drömmen i högglanspolerad kolfiber.

Bakom ryggen på förarstolen finns Enzos hjärta - som är av aluminium. En V12-motor på 660 hästkrafter. Och bakom motorn finns en sjuväxlad växellåda vars inkråm stammar från Formel 1-avdelningen.

Enzos prestanda är hisnande. 0-100 går på 3,7 sekunder, 0-200 på knappt 9,5 sekunder.

Hastighetsmätaren är visserligen graderad till 400 km/tim men toppfarten är "bara" 350 km/tim.

Bara 349 Enzo skulle ursprungligen (hand)byggas. Med tilläggsbeställningar verkar det bli ytterligare ett tjugotal men där är det stopp.

En dröm får inte spridas för vinden.

DRÖMBILEN

Thomas Berggren ([email protected]), REDAKTÖR PÅ AUTO MOTOR & SPORT