SUPER-VOLVON

Värstingen S 60 R trimmas till 500 hk - toppar 300 km/tim

Foto: EVOLVE
GRRRRRR Volvos officiella trimfirma Evolve i Kalifornien har satt tänderna i fyrhjulsdrivna dräparmodellen S 60 R. Resultatet heter S 60 Rs. Förutom omarbetad exteriör och chassi har effekten höjts från 300 till 500 hästkrafter. Vridmomentet har samtidigt skruvats upp från 400 till brutala 650 Newtonmeter. Toppfart runt 300 km/tim. Försäljning i Sverige är tills vidare inte aktuell.
MOTOR

Volvo chockar med 500 hästkrafter, 0-100 km/tim på drygt fyra sekunder och toppfart nära 300 km/tim.

Värstingen S 60 R har trimmats ytterligare, redan i vår börjar bilen säljas i USA.

Motorn är lackerad i samma blåmetallicnyans som resten av karossen.

Den nya supersportbilen har varit en väl bevarad hemlighet, inte ens informationsavdelningen på Volvo i Göteborg visste något förrän i går och när Aftonbladet ville veta mer om bilen var det svårt att få fram fakta.

Kö till trendbilarna

Upplysningarna fick hämtas hos Volvo North America som beställt bilen och hos Volvos officiella trimföretag Evolve i Kalifornien som byggt värs-tingen under största sekretess.

Från att ha varit "präktiga Volvo" utvecklas Volvo allt mer till en livsstilsbil i USA.

Säkerheten betonas lika mycket som alltid - pisk-snärtsstolarna, sidokrockskydden, de inbyggda barnstolarna och det elektroniska rundslagningsskyddet - men det är trendbilar som XC 90 och R-bilarna som säljer bäst.

Just nu är det halvårslång väntan på XC 90 och Cross Country och tre månaders väntelista på S 60 R och kombin V 70 R.

XC 90 föddes ur framgången med vanliga Cross Country, nya 500-hästaren med namnet S 60 Rs är svaret på succén med de vanliga R-bilarna.

Volvo har utsett trimfirman Evolve i Kalifornien till officiell trimmare på samma sätt som Saab har Hirsch och Mercedes AMG.

- Publiken har varit entusiastisk, säger Don Nicholson, Evolves grundare, på mobil från Las Vegas.

"Total överraskning"

- Vi presenterade bilen i Fords monter på Semamässan här i Las Vegas. Den var en total överraskning för mässbesökarna, men alla har verkligen varit förtjusta.

Utvändigt syns främst den nya fronten med djupare frontspoiler och jättelika luftintag, kjolarna längs sidorna och den djupt nerdragna bakre stötfångaren.

Det aktiva chassit som även används i de vanliga R-bilarna har fått justerbar höjdinställning, bilen kan höjas en cm och sänkas tre.

Ännu fetare hjul

Bromsarna är större och hjulen 19-tummare med Pirelli P Zero-däck i dimensionen 235/35 19.

Motorn har 500 hästkrafter och cirka 650 Newtonmeter i vridmoment.

Någon "import" till Sverige är inte aktuell, än så länge"

Priset är inte fastställt.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM