Gammal kärlek rostar

Foto: Peter Gunnars/Richard Sjösten
Ford Cortina blev en populär vardagsbil när den kom på 1960-talet.
MOTOR

PROVKÖRT. Vissa saker glömmer man aldrig.

Ford Cortina till exempel.

Känslan från förr går aldrig över.

Jag har en svartvit bild från 60-talet. Jim Clark rattande en Lotus Cortina Mk 1 i en perfekt balanserad fyrhjulssladd på racerbanan Goodwood framför ett koppel av Ford Mustang och Mini Cooper.

Det var någon gång i mitten av 60-talet och bilden berättar det mesta om bilens kapacitet.

Populär vardagsbil

Ford Cortina dök upp i början av 1960-talet och blev en populär vardagsbil - ja, redan från början.

Trots den klena motorn. Det minsta motoralternativet var en blygsam 1,2-litersmotor som gav 54 hästar.

Då toppade bilen 130 km/tim, klarade 0-100 på 23,6 sekunder och kostade 11 682 kronor.

Tänk vad klena och enkla basmodellerna var förr.

I andra ändan av skalan fanns toppmodellen Lotus Cortina vars racertrimmade motor gav hela 110 hästar. Den toppade "monstruösa" 171 km/tim och klarade 0-100 på 10,5 sekunder.

Fast i dag gör många småbilar samma sak. Världen förändras.

Varvräknaren värst

Mellan topp och botten fanns Cortina GT med 84 hästkrafter, den toppade 145 km/tim.

Inga imponerande siffror jämfört med dagens bilar - kan Cortina GT verkligen vara den drömbil som den är i mina tankar?

Ingen tvekan. Jag känner upphetsningen redan när jag ser den på ett par hundra meters avstånd.

Sittställningen är kanske inte den optimala, men en tröst är att alla balla mätare vaknar till liv så fort jag vrider om tändningsnyckeln.

Värst av alla är varvräknaren. Det är den största glädjemätare jag någonsin stött på.

Så fort man snuddar gaspedalen får den ett spel och far upp på 7 500 varv och stannar där så länge man har foten i närheten av gaspedalen.

Äntligen redo att fara ut på grusvägarna.

Växellägen känns dock en aning diffusa.

Men om man hittar alla växellägena blir det ändå ett ganska skönt flyt i körningen.

Utstrålning

Cortina har en utstrålning som saknas i dagens perfekta bilar.

På något sätt bidrar alla skavanker som bilen fått under sitt långa liv till en charmig helhet.

Och kanske är det så att gammal kärlek trots allt rostar.

Men känslan från förr finns ständigt kvar.

Ford Cortina GT Mk 1

Peter Gunnars

ARTIKELN HANDLAR OM