Världspremiär för Volvos nya kombi

Aftonbladets Robert Collin: Det här blir en knallsuccé

Foto: johannes collin
Volvo V50 är bredare och högre än sin föregångare. Den börjar säljas i mars nästa år.
MOTOR

Exakt klockan tio i dag drogs täcket av Volvos nya mellanklasskombi på bilmässan i Bologna.

Nya V50 är rymligare, mer praktisk och avsevärt elegantare än sin föregångare, V40.

– Jag är helt övertygad om att det här kommer att bli Sveriges nya folkbil, säger Aftonbladets bilexpert Robert Collin, på plats i Italien.

Bilsalongen i Bologna öppnar på lördag men visades för pressen redan på torsdagen. Arrangörerna räknar med cirka en miljon besökare.

Och ett av huvudnumren på den annars ganska händelselösa men välbesökta mässan är Volvos nya kombi: V50.

– Jag tror att det här kommer att bli en knallsuccé. Den här kommer att ta köpare från de stora Volvomodellerna, säger Robert Collin.

Nya V50 är något högre och bredare än föregångaren V40, vilket gör den betydligt rymligare.

– Jag tror folk har kommit till insikten att man inte behöver släpa omkring på två ton bil. Man får in en familj med två ungar och bagage i den här bilen utan problem.

Byggs i Belgien

Fyrdörrsversionen S40 visades i Frankfurt i september och provkördes av Robert Collin i oktober.

De nya modellerna, S40 och V50, byggs tillsammans med Ford. Många komponenter är gemensamma med Ford Focus och Mazda 3.

Tidigare har de små Volvomodellerna tillverkats i Holland. Nya V50 tillverkas i Volvos fabrik i Gent i Belgien. Den är konstruerad och utvecklad i Torslanda.

– Det är Volvotänkande rakt igenom. Det har det aldrig varit i de här utlandsbyggda modellerna tidigare, säger Robert Collin.

– Det här är en riktig Volvo, till ett lägre pris än de större modellerna, med lägre bränsleförbrukning, samma höga säkerhet och roligare köregenskaper . Så jag tror att det här blir en jättesuccé.

Släpps i mars

Formspråket är detsamma som övriga nya modeller, med samma markerade midja på bakpartiet och tydliga hjulhus i fronten.

Intrycket är klart elegantare än den sportiga föregångaren.

V50 börjar säljas i mars. De första versionerna som släpps kommer att ha femcylindriga motorer med 140 hästkrafter och uppåt.

I april kommer en fyrcylindig version med 125 hästkrafter. Priset för den kommer att ligga runt 208 000 kronor.

Och i höst kommer budgetversionen med 1,6-litersmotor för under 200 000 kronor.

Tidigare artiklar

Fredrik Rundkvist