BMW X3 skojigare att ratta än storebror

Men den funkar bättre i stan än i terrängen

MOTOR

PROVKÖRD

BMW:s nya X3 är som storebror X5.

Fast lite mindre utanpå.

Men bagaget är faktiskt större.

Foto: lasse allard
BMW X3 finns hos handlarna i januari med tre motoralternativ.

Körmässigt liknar X3 mer sin storebror X5.

X3 väger också lite mindre än X5.

På vägen är BMW:s nya stadsjeep smidig att köra. Styrningen är direkt och karossen kränger bara måttligt.

Även vid hårdkörning.

Ingen lågväxel

Fjädringskomforten är fast men inte hård, och vill man ha strängare fjädrar finns ett sportchassi som tillval för 1 400 kronor.

Liksom X5 saknar X3 allt vad lågväxlar heter och är därför en bil för stadsdjungeln mer än för den riktiga terränglådan.

BMW:s nya fyrhjulsdriftsystem, elektroniskt styrda X-Drive, är ett exempel på detta.

I normala fall är X3 måttligt bakhjulsdriven (60/40 bak respektive fram), men börjar bilen understyra i en kurva dirigerar elektroniken mer kraft till bakhjulen för att reda upp situationen.

Hjälper inte det går antisladdsystemet (DSC) in och hjälper till genom att bromsa slirande hjul.

Samma sak när bakvagnen sladdar ut. Då leds kraften framåt, och bilen "dras" ut ur svängen.

X-Drive är reaktionsnabbt och ändrar riktning på kraftleveransen från enbart framaxeln till enbart bakaxeln på en tiondels sekund.

I farter över 180 km/tim drivs X3:an enbart av bakhjulen för maximal stabilitet.

Likadant i låga farter och med stort styrutslag.

Mycket pengar

X3 finns hos handlarna i januari, då med tre motoralternativ. Två sexcylindriga bensinare och en sexcylindrig diesel (204 hk).

Bilen vi körde hade den raka sexan på tre liter och 231 hästkrafter. Senare i vår kommer även den mindre 2,5-literssexan på 192 hästar och 245 Nm.

Sexväxlade manuella lådor är standard men X3 kan även fås med femstegade automatlådor.

Grundpriset för både 3,0i och 3,0d är 394 000 kronor. Mycket pengar - speciellt när den större X5 3,0i kostar 424 000 kronor. Det går att utrusta bilen till 600 000 kronor.

X3 är en kompakt bil, men innerutrymmena är bra och man sitter riktigt fint i baksätet även under längre perioder.

Bagageutrymmet är stort, till och med större än i storebror.

Det mindre formatet gör att X3 är lite skojigare att ratta än X5.

Det gör den till ett bättre val för dig som vill hålla en lägre profil i stadsdjungeln.

John Argelander