Körglad plåtcab med plats för fyra

Peugeot 307 CC: Cabba ner i farten

MOTOR

PROVKÖRD

Lilla Peugeot 206 CC blev tidernas säljsuccé.

Och nu kommer nästa glädjespridare: Peugeot 307 CC.

Med plats för fyra.

Foto: JOHANNES COLLIN
Nercabbade Peugeot 307 är överraskande bra. Men vindskydd är ett måste på längre resor. Annars drar det i nacken.

Nu lanserar Peugeot 307 CC, en bil som är lika kul men klart rymligare än 206 CC.

Det praktiska taket är ned- och uppfällbart i farter upp till tio kilometer i timmen, skönt när det börjar dugga i bilkön eller om solen tittar fram. Kvalitetskänslan i 307 CC är hög. Plastigheten som finns i 206 CC anar man inte ens här.

Allting invändigt i bilen är väl hopskruvat och materialvalen är bra.

Stabil och styv

Att Peugeot har lagt ned mycket energi på 307 CC och att de har tagit lärdom av åren med 206 CC märks överlag i bilen.

Framförallt när bilen kommer i rullning. Bilen känns mer stabil och styv.

Ändå är 307 CC långt ifrån stenhårt sportig.

Snarare komfortabel.

Trots det klarar den hårdhänt hantering och 307 CC har goda vägegenskaper.

Körglad är bilen oavsett vilken motor som sitter under huven. Men sportigast upplevelse ger 307 CC naturligtvis med 180-hästarn, samma motor som sitter i GTI-vagnen 206 RC.

Mer komfortabel och - kanske - mest prisvärd är 307 CC 2,0, med tvålitersmotorn på 137 hästkrafter.

Högre varv

Den mindre motorn kräver visserligen lite högre varv och mer växlande vid omkörningar men är långt ifrån slö och fullt tillräcklig för de flesta.

Baksätet?

Ja det går faktiskt att använda i nya cabben.

Visst sitter två vuxna män lite trångt men det går, även om det inte är bekvämt.

Jämfört med Renault Mégane

Cabriolet känns 307 CC lite större i baksätet.

Kvalitén är högre.

Liksom körglädjen.

Peugeot 307 CC

Johannes Collin

ARTIKELN HANDLAR OM