Aftonbladet
Dagens namn: Evert, Eilert
STÖRST I SVERIGE - 3,5 MILJONER LÄSARE VARJE DAG
Startsidan / Motor

Är det klart att nya 9-5 ska tillverkas i USA?

Robert Collin snackar med GM:s högsta chefer

DETROIT

Under tolv års tid har General Motors pumpat in pengar i Saab

Mer än en miljard kronor varje år.

Närmare fem miljarder rekordåret 2002.

Nu har Detroit tröttnat på att pengarna bara försvinner i det stora svarta Trollhättehålet och tar ett hårdare grepp om Saab och om de kommande modellerna.

Det handlar inte bara om dekaltrimmade Subaruer och Chevor, det handlar framförallt om kärnverksamheten, de "riktiga" Saab 9-5 och 9-3.

 

Bob Lutz, jag har hört att du vill göra nästa generation Saab 9-5 bakhjulsdriven och bygga den i en Cadillac-fabrik i Detroit.

- Massproducerade bilar som Chevrolet kan vara framhjulsdrivna. Det gör dem utrymmeseffektiva och billiga att bygga. Men för prestigebilar som ska konkurrera med Mercedes och BMW kan det vara en fördel att vara bakhjulsdriven. Vi diskuterar just nu om nästa Saab 9-5 ska byggas på den nya bakhjulsdrivna Zeta-arkitekturen som även Cadillac ska byggas på eller på den kommande framhjulsdrivna Epsilon, som ersätter nuvarande Epsilon som nya Saab 9-3 byggs på.

Nya Epsilonplattan ska kunna anpassas för bilar i olika storleksklasser.

Båda arkitekturerna kan göras fyrhjulsdrivna, det är viktigt.

Vad säger dom i Trollhättan?

- Jag har sett modeller av nya 9-5 som Saabs formgivare gjort baserade på Zeta-chassit. Jag lovar, bilen ser fantastisk ut. Kraftfull, spännande och med kort överhäng fram.

 

Så det är klart alltså? Nya 9-5 flyttar till Detroit?

- Inga beslut är tagna, och det är inte jag som bestämmer. Det gör General Motors Europe.

 

Vad tycker du om nuvarande Saab 9-3?

- Det är en bra bil, men kostnaderna skenade. Saab rusade iväg och gjorde så många förändringar på chassit (jämfört med Opel Vectra) att bilen blev alldeles för dyr att tillverka.

Och 9-2?

- I början säger alla att det är pinsamt. Sen kör de bilen, då låter det annorlunda. Subaru Impreza är en av de allra bästa bilarna i klassen och nu är alla förvånade hur bra Saab 9-2 blivit. Du ska höra ljudet!

Ford uppskattar och tar tillvara på kompetensen hos Volvo. Jag såg att du provsatt rätt länge i nya Ford Fivehundred, vet du att den är konstruerad av en Volvoman, och full av Volvoteknik?

- Fivehundred är en spännande bil, jag visste inte att Volvo ligger bakom den. Men det är skillnad på Volvo och Saab. Volvo är en stor fabrik, full av duktiga människor. Saab är litet, de bygger två bilar på gamla plattformar från Opel Vectra. Jo förresten, Saab är duktiga på ergonomi, mycket bättre än vi. Och de lär oss hur bil och människa samverkar.

Förresten kör min fru en 9-5, men det visste du väl?

Har Saab egentligen någon framtid?

- Ja visst, en brilliant framtid. Folk är mätta på BMW och Mercedes, Saab är något nytt. Men vi måste snabbt få fram nya modeller. Att göra Saab-modeller av Subaru Impreza och Chevrolet Trail Blazer är naturligtvis en risk, men vi måste få upp produktionen tilll 250 000-300 000 bilar, dagens 120 000 bilar duger inte.

Saab har ju själva pratat om att produktionen måste ökas, men inget händer.

- Det är vårt fel. Vi sa "gör så gott ni kan" och lämnade dem åt sitt öde. Det höll på att gå åt skogen. Nu är det vår sak att se till att Saab kommer in i General Motors, då kan vi hjälpa dem med att få fler modeller och få upp volymen.

 

    När Bob Lutz säger att det inte är han utan GM Europa som bestämmer var och hur Saab ska bygga nästa 9-5 är det ett intressant och oroväckande svar. För det första säger han att beslutsrätten tagits från Peter Augustsson och Trollhättan och flyttat ner i Europa. Det är häpnadsväckande. Ändå stämmer det inte. För det är Bob Lutz själv som har sista ordet när det gäller nya produkter.

Bob Lutz bestämmer om nya modeller, GM:s högste chef Rick Wagoner tar de tunga ekonomiska besluten.

Rick Wagoner, hur ser framtiden ut för Saab?

- Saab har sina kostnader i euro och kronor och inkomsterna i dollar. Det fungerar inte. Och med dagens valutakurs kan det knappast bli värre. Därför måste Saab tillverka bilar utanför Europa.

Men att sätta Saabemblem på en Subaru och en Chevy pickis, är det verkligen en bra idé?

- Det är inte utan risk. Men att fortsätta som tidigare är en ännu

större risk, då finns inte Saab kvar om ett par år.

Vad säger handlarna?

- De är entusiastiska! Ett bilmärke är inte bättre än sina handlare och de nya modellerna gör att många bra handlare i USA hör av sig och vill sälja Saab. Det är en helt ny situation. I dag är Saab-handlarna i USA inte särskilt bra. Jag är säker på att om vi ställde Saab 9-3 hos BMW-handlarna skulle vi sälja mycket mer.

 

 

    När den gamle Volvomannen Peter Augustsson kom till Saab var han den förste svenske chefen i Trollhättan på tio år. Alla var entusiastiska, nu var GM-ägda Saab "svenskt" igen.

Augustsson omgav sig med tekniker som ville bygga riktigt Saabiska bilar och med imagebyggare som skulle profilera om märket från lite halvsvensson till trendsetter.

Det höll på att gå riktigt illa.

Imagebyggarna valde bland annat att lansera 9-3 cab före kombin, ett beslut som redan ökat på Saabs förluster med mångmiljonbelopp och som gjort att färre personer har jobbet kvar i Trollhättan.

Teknikerna konstruerade den supersaabiska 9-3, men till allt för höga kostnader. Man gjorde en dygd av att rata så mycket som möjligt av Opels Vectra-komponenter vilket gjorde 9-3 onödigt dyr att tillverka.

GM har redan tvingat Saab att sänka kvaliteten på flera komponenter i 9-3 och i praktiken använda samma grejer som Opel.

Och nu tar alltså Detroit ett hårdare tag om Trollhättan.

För ett år sen sa Peter Augustsson till Aftonbladet att 9-5 och 9-3 alltid skulle konstrueras och byggas i Trollhättan. Nu säger Bob Lutz tvärt om.

Vad säger du i dag, Peter Augustsson, ska nästa Saab 9-5 vara framhjulsdriven och byggas i Trollhättan eller bakhjulsdriven och byggas i Detroit?

- Gör vi nya 9-5 framhjulsdriven kan vi använda samma system och komponenter som i (nästa) 9-3, det är en fördel (och då kan båda modellerna byggas parallellt i Trollhättan).

Men det finns begränsningar med framhjulsdriften i bilar som är större än 9-3. Vi vill ha större motorer än i dag. I en framhjulsdriven bil kan vi på sin höjd pressa in en V8 på 4,2 liter på tvären, men då är det trångt, och större motorer än så är omöjliga. I en bakhjulsdriven bil kan motorn ställas i längsledd och då blir det också enklare att göra bilen fyrhjulsdriven.

V8 i en Saab? Är det Saabiskt?

- Kunderna vill ha större motorer och mer effekt.

Men att flytta stora, prestigefyllda 9-5 till Detroit, är det inte en fara för Trollhättan?

- Vi måste ha en valutabalans. Saab måste tillverka bilar i USA och exportera dem till Europa, inte bara tvärt om. I framtiden kommer vi att utveckla och bygga Saab i Trollhättan, i Europa, USA och Asien.

Du har tidigare sagt till Aftonbladet att nya 9-5 kommer 2008. I så fall måste beslutet om fram- eller bakhjulsdrift tas i år.

- Jo, jag vet det. Mer säger jag inte nu.

Hur fungerar samarbetet med Opel?

- Opel är ingen global partner, Fuji (Subaru) är det. Fuji är en bra partner som är lätt att arbeta med.

Vad tycker du, egentligen, om att basera nya Saab-modeller på gamla modeller från Subaru och Chevrolet?

- Vi får fler modeller snabbt, handlarna är glada och kommer även att sälja fler bilar av 9-3- och 9-5-modellerna. Det är bra för Saab.

Robert Collin
Senaste TV-klippen

Visa fler
Om Aftonbladet