Hans Ford välte efter lätt sladd

Första olyckan med kritiserade C-max

Foto: LASSE HEJDENBERG
ALLT BLEV SVART Hans Forslund, 77, klarade sig närmast oskadd när hans Ford C-max plöjde in i stålräcket på motorvägen, sladdade okontrollerat och till sist lade sig på sidan.
MOTOR

Hans Forslunds vilt sladdande Ford C-max rände in i motorvägens stålräcke två gånger innan den studsade ut i vägbanan och landade på sidan.

Men Hans hade änglavakt och klev ur bilvraket nästan oskadd.

Olyckan är ett skolexempel på hur den felkonstruerade Ford C-max uppför sig i trafiken.

- Jag låg i trafikströmmen på E 4 i mellan 100 och 110, berättar Hans Forslund, 77, när Aftonbladet träffar honom på Linköpings universitetssjukhus dagen efter olyckan.

Hans hade varit hos sin syster i Ängelholm och skulle hem till byn utanför Eskilstuna.

Ut i gruset

Bilen hade han hyrt hos Herz i Eskilstuna, så att hustrun kunde använda familjens Volvo S 40.

- Så tittade jag mot passagerarsätet för att ta ett äpple och plötsligt frasade det till och jag förstod att bilen var ute i gruset.

- Inget märkligt med det, jag släppte upp gasen och styrde försiktigt upp igen. Men bilen började sladda.

- Normalt brukar det ju gå att stadga upp en bil, men den här var helt omöjlig. Den sladdade mer och mer.

Hängde i bältet

- Början av händelseförloppet kan jag referera exakt, säger Hans, det har rullats upp för mig som på film minst hundra gånger i natt. Men slutet vet jag inget om, det är svart.

Det var inte förrän allt var tyst och stilla efter kraschen som Hans kom till sans igen.

- Det började komma fram folk till bilen men jag hängde ju fortfarande kvar i säkerhetsbältet.

- Jag lyckades knäppa upp bältet och ramlade ner och sen var det någon som öppnade bakluckan så att jag kunde krypa ut. Vi var ju rädda att bilen skulle ta eld.

Kört bil i över 50 år

Vid lunchtid i går fick Hans lämna sjukhuset och ville se den skrotade Forden innan han åkte hem.

- Jag har aldrig varit med om något liknande, och ändå har jag kört bil i över 50 år, ofta 3 500 mil om året, och i många olika bilar.

- Vi måste utreda det här, säger Peter Chadwick, informationschef på Ford.

Kan det bli aktuellt att stoppa bilen eller eftermontera ett antisladdsystem nu?

- Vi känner inte alls till det här fallet. Vi måste analysera den här enskilda olyckan innan vi kan dra några slutsatser.

Hittills har Ford sålt omkring 500 C-max.

Robert Collin, Fatima Johansson