Titta, här kommer en tandem...bil!

EXKLUSIVT: Robert Collin kör som förste journalist Volvos framtidsprojekt Tandem

Foto: MAGNUS SUNDHOLM
Perfekt sikt genom de stora glasytorna, lägg märke till de genombrutna vindrutestolparna.
MOTOR

LOS ANGELES

Det är i varje fall inte omöjligt. Volvos designkontor i Los Angeles har arbetat med projektet i flera år.

Foto: MAGNUS SUNDHOLM
En rymdbil? Nej, Volvo Tandem.

En tvåsitsig Volvo Sport med föraren fram och passageraren bak, som på en motorcykel. Är det verkligen möjligt?

Det började som en diskussion på lunchen en dag 1998. Någon i designerteamet frågade om man kan ha lika roligt i en liten fyrhjuling som på en motorcykel.

Och så var det igång.

Två grupper började fundera på hur vi kommer att transportera oss år 2010. Man gjorde modeller för hur världen kommer att se ut, vilka miljöfrågor som är viktiga, hur tillgången är på olja, vilka styrmedel kommer politikerna att använda och så vidare.

Man funderade också på hur olika åldersgrupper kommer att prioritera i livet.

Efter ett års arbete hade man kommit fram till tre olika biltyper. En var sportkupén SCC som visades som ett säkerhetskoncept för ett par år sedan.

En var en familjebuss med upp till nio platser.

"men kunderna ville ha stora

Ett spår slutligen, var den fyrhjuling som skulle ge lika stor körglädje som en motorcykel och som Volvo döpte till Tandem.

Tre fullskalemodeller byggdes. Två ansågs tillräckligt nydanande och verklighetsnära för att kunna bli grunden för en framtida Volvo.

- Sen byggde vi en körbar prototyp för att undersöka ergonomin i ett sådant fordon, berättar designern Doug Frasher.

Men så hamnade projekt Tandem i malpåse.

Kunderna ville ha stora bilar, inte små. Jeepen XC90 utvecklades och blev den största Volvon hittills och försäljningssuccén överträffade alla prognoser. Förra månaden, april 2004, var XC90 Volvos mest sålda bil i USA.

Men tiden talar för en liten energisnål bil och i dag är Los Angeles tongivande trendsetters intresserade av en liten bil, för första gången.

Tandem dammades av och i förra veckan släppte Volvo för första gången in en liten grupp journalister i sitt hemliga designkontor. Volvo ville ha reaktioner på projektet för att bestämma väg inför framtiden.

Miljövänlig? Mer behövs!

- Det går inte att sälja sura miljöbilar, säger Ludde Lundin, som är chef för Volvos designkontor utanför Los Angeles. De måste vara snygga och roliga att köra. Folk: ska säga "Wow, den där vill jag ha. Jasså? Är den miljövänligt också? Desto bättre!"

Alltså ska Tandem vara rolig att köra, snygg att titta på och samtidigt snålare än någon annan Volvo.

Tandem drar cirka 0,4 liter milen med bensinmotor och 0,2 med diesel. Och krocksäkerheten ska vara lika bra som i de stora Volvobilarna.

- Bilen är 135 cm bred och förare och passagerare sitter mitt i bilen, så det är ganska lätt att fixa sidokrockskyddet, säger Doug Frasher. Och frontalkrockskyddet är inte heller något problem.

Han står bakom S80 och XC90

Doug är den designer som skapat Volvos nuvarande formspråk. Han ritade konceptbilen ECC 1992 och han har ritat S80 och XC90. Men den här gången blir han nog utröstad. Tandem är alltför kontroversiell. Sitta bakom varandra är en nödvändighet på en motorcykel, inte i en bil.

Därför har projektet redan börjat växa lite på bredden. Bilen är fortfarande tvåsitsig, men på konventionellt sätt. Därmed ökar förbrukningen med en deciliter milen.

Men alla andra föresatser står fast: rolig att köra, säker att krocka i och trots allt betydligt mer bränslesnål än alla andra Volvobilar hittills.

Om allt går enligt planerna ska den nya konceptbilen visas inom ett år men ännu är inga beslut tagna om produktion.

Parallellt med Tandem jobbar Volvo med en fyrsitsig småbil. Den kommer att bli mindre än Ford Fiesta och utvecklas i samarbete med Ford-ägda Mazda.

Fiesta är för stor och tung för att passa som framtidens stadsbil.

Volvo överväger alltså att tillverka två riktigt små bilar inom rimlig framtid, en tvåsitsig och en fyrsitsig. Vem hade trott det?

Robert Collin