Saab utvecklar bil för eldrift

Elhybridversion av 9-3 ska testas kommande vinter

Foto: PERNILLA WAHLMAN
Saab 9-3 som den ser ut i dag, med bensinmotor. Den kommande hybridbilen får en elmotor och dessutom en mindre bensinmotor. För att spara mer energi får den en ny typ av däck med lågt rullmotstånd.
MOTOR

Ökade bränslepriser och miljökrav gör att Saab tar steget in på elbilsmarknaden.

Nu utvecklar de en elhybrid av Saab 9-3.

I september kommer prototypen av elhybridbilen att börja testas.

– Kunderna är mer intresserade av bilar som drar lite bränsle, säger projektledaren Tommy Lindholm till Ny Teknik.

Ett par exempel är Toyotas elhybrid Prius och Honda Insight.

Samarbete med Lunds tekniska högskola

Saabs nya bil är dock inte bara en vinst för ägaren och miljön, utan också ett utbildningsprojekt för Saabs ingenjörer i samarbete med Lunds tekniska högskola.

Ägaren General Motors har också utvecklat ett eget hybridsystem tillsammans med Chrysler, avsett för bakhjulsdrivna bilar, uppger Ny Teknik.

Bilarna som Saab nu utvecklar kommer att säljas i hela Europa. Vilka modeller det blir är ännu inte klart.

Bilen kommer att utrustas med två motorer och drivas med både el- och bensinmotor och enligt Tommy Lindholm underlättar det produktionen.

Saab kommer också att testa energisparande teknik i bilen, den får bland annat lättrullande däck.

– Min forskargrupp har tillsammans med Saab hittat ett koncept som vi tycker är optimalt säger Mats Alakula, professor i industriell elektroteknik till Ny Teknik.

Therese Holmberg