A-klass en B-bil för nacken

Så olika är nackskyddet om du krockar

1 av 3
Genom att simulera en påkörning bakifrån testas hur effektivt bilens nackskydd är. Vägverket och Folksam har utfört sådana här tester sedan 2003.
MOTOR

Att en bil har ”aktivt nackskydd” behöver inte betyda att den skyddar tillräckligt väl mot pisksnärtskador. Mercedes A-klass klarade sig sämst i en ny serie krockprov som Folksam och Vägverket har gjort. Bäst var Audi A6.

Sedan de första testerna av det här slaget gjordes 2003, har nya stolkonstruktioner i en del bilar lett till bättre skyddsverkan, men fortfarande varierar risken att skadas vid en påkörning bakifrån mycket mellan olika bilmodeller.

I den nya testomgången har nio stolar testats vid en simulerad påkörning bakifrån. Ingen av stolarna nådde upp till toppbetyget, även om fler än tidigare kom i närheten.

De bästa stolarna den här gången har Audi A6, Renault Modus och Skoda Octavia. Sämst klarade sig Mercedes nya A-klass, som också är utrustad med aktivt nackskydd.

Mercedes: ”A-klassen bäst”

I en kommentar till det dåliga resultatet för A-klassen i det svenska nackskyddstestet säger Mercedes att man ska vara försiktig med att dra slutsatser av laboratorieprov.

Samtidigt hänvisar man till ett annat test utfört av den tyska motororganisationen ADAC, där A-klassen får högsta betyg för skyddet mot nackskador.

De flesta bilfabrikanter har förbättrat stolarna så att de ger en bättre sittposition och därigenom minskar skade­risken vid en påkörning.

–Men i alltför många fall är upptagningen av krockenergi i själva stolsryggen inte tillräckligt bra, säger Anders Kullgren, forskningschef hos Folksam. Här finns fortfarande mycket att göra, säger han.

Folksam och Vägverket konstaterar att så kallade aktiva nackskydd inte nödvändigtvis garanterar ökad säkerhet. Flera stolar med skyddsmekanism som aktiveras vid påkörning har gett sämre resultat än vanliga fasta nackstöd. Exempel på detta är Ford Focus C-Max och Renault Laguna.

2000 invalidiserade varje år

Sverige är i dag ledande inom nackskadeforskning och provning av nackskyddssystem. Men Vägverket hoppas att krocktestorganisationen EuroNcap på sikt tar över de tester som Vägverket och Folksam nu utför. Beslut om detta ska tas av EuroNcap i maj.

Varje år blir cirka 2?000 personer invalidiserade av nackskador i Sverige. Den siffran skulle minska till hälften, om alla biltillverkare införde skyddssystem i nivå med de bästa på marknaden, enligt testrapporten.

Resultat av nackskyddstest

Lägre poäng = Bättre resultat.

ARTIKELN HANDLAR OM