Trollhättan blir en nischbilfabrik

GM-chef avslöjar framtiden för Saab

MOTOR

Bilfabriken i Trollhättan lever vidare efter 2010, men Saab-modellerna 9-3 och 9-5 ska tillverkas hos Opel i Rüsselsheim.

Trollhättan blir en nischbilsfabrik och ska bygga cabrioleter och stadsjeepar åt olika märken inom General Motors.

Det avslöjade GM-Europachefen Carl-Peter Forster vid en pressträff i Göteborg i dag.

Carl-Peter Forster talade i allmänna ordalag om att General Motors tänker satsa på Saab i framtiden, att man vill göra märket mer distinkt, mer svenskt och skandinaviskt, att arvet från flyget ska synas tydligare men också om att Saab måste börja tjäna pengar.

Sedan General Motors gick in i Saab för femton år sedan har märket bara gått med vinst ett enda år.

– Ingen tillverkare kan acceptera det i längden, sa Forster.

Han talade också i klartext om tidigare problem i Trollhättan.

Inga pengar

– Nuvarande Saab 9-3 utvecklades tillsammans med Opel Vectra, men av alla detaljer som skulle vara gemensamma, för att pressa kostnaderna, är knappt en enda komponent gemensam. De kan vara nästan lika, men inte exakt lika.

- Att Saab inte kunde acceptera att utnyttja samma delar som Opel ökade utvecklingskostnaderna med minst 20 procent, bortkastade pengar som kunde ha använts för att utveckla nya modeller i stället.

- Med hårdare ekonomisk styrning i Trollhättan hade kombin inte försenats i nästan två år. Men nu fanns inga pengar kvar för att sätta gång tillverkningen.

Och han pratade mycket konkret om framtiden och framtida modeller.

Saab 9-5 byggs i Rüsselsheim

Nästa generation Saab 9-5 ska byggas på samma bottenplatta som nästa generation 9-3 och Opel Vectra. Därför ska bilen byggas tillsammans med 9-3 och Vectra i Opels fabrik i Rüsselsheim.

9-5 blir framhjulsdriven, får fyrhjulsdrift som extrautrustning och i samband med stora motorer. 9-5 växer medan 9-3 blir ungefär lika stor som i dag.

Stadsjeepen 9-6X som planeras tillsammans med Subaru ska byggas, trots alla rykten om motsatsen, och bilen ska tillverkas hos Subaru i USA.

Inga samarbeten med koreansk tillverkare

- En mindre stadsjeep, 9-4X, ska utvecklas i USA tillsammans med Cadillac. Rykten om ett samarbete med GMs koreanska biltillverkare Daewoo/Chevrolet är felaktiga, säger Carl-Peter Forster till Aftonbladet.

– Det tog fem minuter att lägga ner den idén. Det skulle aldrig fungera att basera en premiumbil åt Saab på det märke som tillverkar General Motors allra billigaste bilar.

Små serier i Trollhättan

Trollhättefabriken har blivit mer effektiv och kvalitetsmedveten under senare år. Därför är planerna att behålla fabriken även i framtiden.

– Vi tänker använda Trollhättan för att tillverka nischbilar för folk med höga krav. Det handlar om små serier, kanske 3, 4 eller 5 gånger 30 000 bilar per år. Kanske cabbar, stadsjeepar, kupémodeller eller andra bilar i små serier. Upp till fem olika modeller i serier på upp mot 30 000 bilar per år.

Åtminstone en av dem blir en Saab, ersättaren till dagens 9-3 cabriolet.

Robert Collin

ARTIKELN HANDLAR OM